Dette bekymrer vi oss for

Slik kan du lure hjernen til å bekymre deg mindre

Bekymringer kommer snikende til alle døgnets tider. Og sliter du med å få bukt med tankekjøret, kan det være nyttig å lure hjernen, sier psykolog. 

Tankekjør: - Bekymringer reduserer uro i hjernen på kort sikt, men på lang sikt gjør det oss mer urolige. For mange er det en utfordring å akseptere usikkerheten og velge å leve livet sitt her og nå, sier psykolog Aksel Inge Sinding. En teknikk er å planlegge en bekymringshalvtime. Illustrasjonsfoto: FOTO: KNIEL SYNNATZSCHKE
Tankekjør: - Bekymringer reduserer uro i hjernen på kort sikt, men på lang sikt gjør det oss mer urolige. For mange er det en utfordring å akseptere usikkerheten og velge å leve livet sitt her og nå, sier psykolog Aksel Inge Sinding. En teknikk er å planlegge en bekymringshalvtime. Illustrasjonsfoto: FOTO: KNIEL SYNNATZSCHKE Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Holdt det å sjekke manuskriptet til morgendagens foredrag 20 ganger? Hva om du glemmer papirene hjemme? Og hun du snakket med på lørdag, likte hun deg, sånn egentlig? Hva om hun løy? Kanskje er du også urolig for om helsa holder? Er du i ferd med å bli syk, kanskje? Tenk om det er noe alvorlig?

Det er både normalt og bra å ha bekymringer. Det er nemlig disse som motiverer oss til forbedring, forklarer psykolog ved Diakonhjemmet Sykehus Torkil Berge.

Allerede abonnent? Logg inn

Våre beste tilbud!

PlussTotal

Få alt fra Dagbladet Pluss, Elbil24 Pro, KK Pluss og Se og Hør Pluss i samme pakke!

Dagbladet Pluss

Mer å snakke om.

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.