LØP FRA PLAGENE:  Ja lavere oksygenopptak , jo mer utsatte kan man være for for hodepine, inkludert migrene og spenningshodepine. Foto: NTB Scanpix
LØP FRA PLAGENE: Ja lavere oksygenopptak , jo mer utsatte kan man være for for hodepine, inkludert migrene og spenningshodepine. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slik kan du trene vekk hodepinen

At trening er viktig for helsa, er for lengst slått fast. Nå viser ny forskning at å trene opp kondisjonen også reduserer risikoen for hodepine.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Forbindelsen mellom hodepine og trening har hittil vært lite forsket på. Nå har imidlertid en ny studie ved NTNU undersøkt forbindelsen mellom hodepine og maksimalt oksygenopptak.

Studien konkluderer med at jo lavere oksygenopptak deltakerne i alderen 20- 25 år hadde, jo mer utsatte var de for hodepine, inkludert migrene og spenningshodepine.

- Dette gjaldt spesielt for dem med migrene, der forekomsten var firedoblet hos de med lavere oksygenopptak enn hos de med best kondisjon, sier professor Knut Hagen ved NTNU, hovedforfatter i studien.Deltakernes maksimale oksygenopptak ble målt ved at de løp på tredemølle. 4631 friske voksne fra Nord-Trøndelag deltok i studien, og av disse svarte 3899 også på hodepinespørsmål.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn