Slik kjører du for halve prisen

Du betyr mer enn bilen. Sjekk testen og tipsene.

DUELL: Ved pumpa vinner den bevisste sparesjåføren en klar seier. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DUELL: Ved pumpa vinner den bevisste sparesjåføren en klar seier. FOTO: Egil Nordlien, HM FotoVis mer

Vi har kjørt en 350 kilometer lang testrute med tre helt identiske VW Golf 2,0 TDI.

Tre erfarne testsjåfører er plassert bak rattet, alle med tre ulike kjøremønstre på programmet. Den ene skal kjøre mest mulig økonomisk og bruke prinsipper som er lært gjennom et ECO-Drive kurs.

Den andre skal kjøre normalt. Han skal ikke legge vekt på sparekjøring, men følge trafikkstrømmen og kjøre så smart som mulig uten unødvendige fartsøkninger eller oppbremsinger.

Tredjemann skal kjøre ubetenksomt og med kort planleggingshorisont.

Uten at det nødvendigvis skal gasses hardt, betyr det likevel en rykkete og ujevn kjørestil. Så vil drivstoffyllingen tilslutt og avlesing av trippforbruket underveis vise hvor stor forskjellen faktisk er.

Mye å spare De første to milene kjøres i Oslos gater. Selv om en sjåfør har liten innflytelse på farten og framkommeligheten i byen, viser forbruksmålingene at det likevel er mulig å hente mange desiliter ekstra her.

TRE LIKE: Identiske testbiler sørger for like vilkår. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TRE LIKE: Identiske testbiler sørger for like vilkår. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Da vi kjører ut på E18, har sparesjåføren et forbruk på beskjedne0,55 l/mil og 24 km/t som snitthastighet.

Normalsjåføren har brukt 0,68 l/mil, mens den ubetenksomme tredjemann har klart å bruke 1,12 l/mil - over dobbelt så kostbar kjøretur i byen som sparesjåføren, med marginalt lavere gjennomsnittshastighet!

Når bilene glir langs motorvei blir forskjellene i kjørestil mindre merkbare. I Drammen har sparesjåføren et forbruk på 0,42 l/mil, mens den uvørne sjåføren ligger på 0,69 l/mil.

Det koster å kjøre ubetenksomt Etter hvert som veien stiger oppover mot fjellovergangen ved Haglebu på 900 moh, blir forskjellene større igjen.

På toppen har sparesjåføren fortsatt et forbruk på 0,42 l/mil, normalsjåføren ligger på 0,5 l/mil, mens den uvørne sjåføren har brukt svinger og motbakker til å øke forbruket til 0,74 l/mil.

Dermed er det en forskjell på 76 % i forhold til sparesjåføren.

Veien hjem til Oslo går gjennom relativt lett terreng på riksvei 7 og E16.

Vel fremme på bensinstasjonen ved Bygdøy Allé er det tid for å gjøre opp endelig status.

Sparesjåføren har vært underveis i 5 timer og 46 minutter og brukt 14,4 liter diesel.

Normalsjåføren har kjørt 5 timer og 27 minutter og brukt 15,8 liter. Det gir 9,7 % høyere forbruk og 5,5 % kortere tid.

Den uvørne sjåføren har brukt 5 timer og 10 minutter. Da er testløypa gjennomført på 10,4 % kortere tid enn sparesjåføren.

Men det har kostet: Med 0,65 l/mil er forbruket 56 % høyere enn sparesjåføren.

Konklusjonen er klar: Det hjelper lite å kjøpe en bil som bruker lite drivstoff, om du selv fortsetter å kjøre uvørent.

Les mer Bilene som bruker minst i test
El-bil er topp til det blir stopp
Plug-in hybrid imponerer
Sparebil for alle
Hysterisk sparekjøring

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

DYRT Å KJØRE DYRT: Høy drivstoffpris bekjemper du best selv. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DYRT Å KJØRE DYRT: Høy drivstoffpris bekjemper du best selv. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer