GOD FLYT: Turen opp til Dovre gikk fint, men på andre siden av fjellet ventet problemene.  FOTO: Petter Handeland
GOD FLYT: Turen opp til Dovre gikk fint, men på andre siden av fjellet ventet problemene. FOTO: Petter HandelandVis mer

Slik kjører du med båthenger

Vi har samlet de beste tipsene for deg som må ha båten på hengeren.

Enten du skal ta båten et lite stykke eller du har planer om langtur med båthenger, så det er et par viktige ting å sjekke først: Lappen din og vognkortet.

Egenvekt avgjør Har du som de fleste klasse B-førekort er regelen at bilen og hengeren ikke kan overstige 3,5 tonn til sammen. Videre er det greit å huske på at tilhengeren ikke kan veie mer enn bilens egenvekt. I vognkortet skal du lete i avdelingen for tilhengere for å finne disse detaljene. Her er det henger med eller uten driftsbrems som avgjør hvor stor båt du kan traile.

Helt kjørt Så det er over til selve kjøringen. Om du ikke har spesielt mye erfaring med henger gjør du lurt i å ta noen runder uten den dyrebare lasten først. Det viktigste er imidlertid å huske på at bilen bremser mye dårligere (bremselengden din øker) med en tung båt akter, selv om de fleste hengere har påløpsbremser. Fartsdumpene skal du også passe grundig på, mange oppdager her at det er smart å bruke solide stropper.

Sjekk hengeren Om du har skaffet deg ny henger må du passe på hvordan vekten fordeler seg på hengeren, slik at ikke vekten på kula overstiger 50 til 70 kilo (kuletrykk). Et lite tips her er å tømme båten for all unødvendig vekt. Det kan du legge i bilen.

Spyl Noe som er lett å glemme til sist: Husk alltid å bruke rikelig mer ferskvann på hengeren etter at du har dratt opp farkosten. Saltvann kan ha en dramatisk effekt på bremsesystemet. Deretter rikelig med "vertkøykasse på boks" over kontaktene før du kjører. Husk først å demontere lys og lignende, slik at det elektriske ikke kortslutter.

Henger er henger Å kjøre båthenger er egentlig ikke noen annerledes en å kjøre en vanlig henger. Nedenfor finner du derfor tipsene som er universelle for henger. Den største forskjellen er at du ikke ville finne på å dyppe en vanlig henger i sjøvann. Her er tommelfingerreglen at vannet ikke skal over navet. Men ikke alle båtramper er laget slik at det er mulig. Båthengeren har i tillegg vinsj, som er potensielt farlig om sperren ikke fungerer skikkelig.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Lær å rygge med henger Å rygge med tilhenger er ikke lett. Vi viser deg hvordan. Så sakte må du kjøre med tilhenger Skal du kjøre flyttelass eller leke søppeltaxi med henger i påsken? Sjekk fartsbegrensningene.

BÅTHENGER: Vannet bør egentlig ikke over navet, men ikke alle båtramper er laget slik at det er mulig. Haugen, Terje
BÅTHENGER: Vannet bør egentlig ikke over navet, men ikke alle båtramper er laget slik at det er mulig. Haugen, Terje Vis mer