Slik klarer du å løpe enda mer uten å rammes av skader

Tar du snarveier vil ikke kroppen tilpasse seg.

Illustrasjonfoto: NTB SCANPIX
Illustrasjonfoto: NTB SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

For å bli en bedre løper, må du løpe mer.

Men det gjelder å være smart og tålmodig, ellers ryker du fort på en smell.

Ved å løpe mer kan du på åtte til tolv uker øke kondisjonen betraktelig. Hjertet ditt tåler nemlig mye. Det er derimot annerledes med sener, muskler, skjelett og andre strukturer.

Kroppen skal takle en reaksjonsform fra underlaget på mer enn to ganger kroppsvekten din (avhengig av hvor du lander på foten). Da gjelder det å ikke «åpne for hardt».

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Pluss gir deg tilgang til daglige premiumartikler, eAvisa, Magasinet og mye mer.

Introduksjonstilbud til deg som er ny abonnent: Få tilgang til Dagbladet Pluss for kun 1 krone for første måned. Deretter får du hele 30% rabatt ved hver fornyelse - så lenge du vil.

55,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)
Introduksjonstilbud

1,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 69,-/måned)

249,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 249,-/kvartal)

Alle abonnement fornyes til ordinær pris etter tilbudsperioden
Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer