Slik kommer du i bedre form på fire minutter

Ny NTNU-metode kan gi deg et spark i baken.

- SPENNENDE: - Man skal ikke se bort fra at det å se raske resultater av trening samtidig som kondisjonen blir bedre gjør at folk beveger seg mer også i hverdagen, sier Sigmund A. Anderssen ved Norges idrettshøgskole. Foto: COLOURBOX
- SPENNENDE: - Man skal ikke se bort fra at det å se raske resultater av trening samtidig som kondisjonen blir bedre gjør at folk beveger seg mer også i hverdagen, sier Sigmund A. Anderssen ved Norges idrettshøgskole. Foto: COLOURBOXVis mer

(Dagbladet): Å trene på veldig høy intensitet i bare fire minutter tre ganger i uka, kan gi bedre maksimalt oksygenopptak, blodverdier og blodtrykk, slår en ny NTNU-studie fast.

- Dette er en bra måte å starte på for dem som ikke vil bruke så mye tid på treninga eller trenger en «kickstart», sier postdoktor Arnt Erik Tjønna ved K.G Jebsen senter for hjertetrening og Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved NTNU, som har ledet studien.

Lett overvektige

I studien undersøkte forskerne effekten av to ulike treningsregimer på 24 inaktive, lett overvektige menn i alderen 35 til 45 år over 10 uker.

Ei gruppe trente fire minutter på svært høy intensitet - minimum 90 prosent av makspuls i to av minuttene - tre ganger i uka.