Slik kutter du kalorier

Bytt disse varene når du handler og få maks effekt av slankekuren.

HER STARTER DET: Det er i butikken du må foreta valgene. Ta deg tid. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
HER STARTER DET: Det er i butikken du må foreta valgene. Ta deg tid. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.comVis mer

Du kan gå ned i vekt ved å endre hvilke matvarer du kjøper i butikken.

Din Kost har i samarbeid med ernæringsfysiologene Kari Bugge og Cathrine Borchsenius laget er en liste over smarte valg du kan gjøre, og her har vi kun tatt hensyn til kaloriinnholdet i de forskjellige matvarene.

Se tabellene lenger ned i artikkelen.

Noen få av matvarene har alternativ som kanskje er sunnere enn de som er listet opp her, men stort sett skal du kunne få både en slankere livlinje og bedre helse ved å følge listen vår.

0,5 kilo kroppsfett Forskjellen på matvarene vi har valgt, fra flest kalorier (7613) til færrest kalorier (3741), er på hele 3872 kalorier.

Dersom vi regner det om til fettvev i kroppen (se faktaramme), utgjør det mer enn en halv kilo kroppsfett.

Matvarene viser eksempler på kaloriholdige og kalorifattige matvarer vi benytter i det daglige.

Kaloribevisshet - Kalorier sier i utgangspunktet bare noe om energiinnholdet i en matvare, og ikke noe om den er sunn eller usunn. Likevel kan det å se på kaloriene være et nyttig verktøy for å bli bevisst på hva mat inneholder, sier Kari Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede.

Det er viktig å se på hvilke matvarer som er energirike og som vi må spise i begrensede mengder og hvilke matvarer vi kan spise oftere og i større mengder.

- I mange tilfeller vil også det å velge det kalorifattige alternativet være sunnere, som for eksempel 4-korn fremfor Honni Korn, kyllingfilet fremfor kyllingnuggets eller et syltetøy med mest bær fremfor et med mest sukker, sier hun.

Ofte vil slike valg bidra til at vi sparer oss for sukker og usunt fett.

- Et annet eksempel her er å velge karbonadedeig fremfor kjøttdeig, her sparer du ikke bare kalorier, men mye usunt fett. Fordi det er en matvare mange av oss bruker mye, er det et viktig valg.

Forskjell på teori og praksis - Det blir jo presisert her at listen nedenfor skal handle kun om kalorier og ikke sunnhet. Likevel vil jeg si at når det gjelder for eksempel peanøttsmør, så er det riktignok veldig kaloririkt, men det inneholder også sunne fettsyrer, sier Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog.

- Å spise tunfisk i gelè, som et alternativ når det gjelder pålegg - det er det vel ikke mange som gjør? Da ville jeg heller valgt kalkunpålegg, roastbiff eller annet magert.

Når det gjelder middag, så er det viktig å være oppmerksom på at det kan være stor forskjell på fiskekaker.

- Noen inneholder mye fisk og ikke så altfor mange kalorier, mens andre ikke nødvendigvis ikke behøver å være et godt alternativ til kaloririk middagsmat, sier hun.

- Å drikke øl i stedet for vin - det blir en vanskelig sammenlikning. Som det ganske riktig påpekes, er det vel ikke mange som drikker bare 1 dl øl! De aller fleste vil vel drikke mer enn dette, og da er det viktig å være klar over at øl inneholder raske karbohydrater som gjør at det er veldig lett å legge på seg.

FROKOST OG LUNSJ Til frokost og lunsj er det virkelig kalorier å spare på å velge de letteste alternativene i stedet for de mest kaloririke. Du sparer hele 1530 kalorier ved å velge lettmaten. Som vi tidligere har vist i vår juicetest, er det store forskjeller på hva du velger å drikke til også. Nest nederste tabell viser forskjellen mellom ulike drikker.

Kalorimengden er beregnet pr 100 g vare, og står oppført med tall bak hver matvare.

I stedet for

Velg

Brød med 230 kalorier eller formloff 256 kalorier

Wasa Frukost 387 kalorier

Smør 746 kalorier

Servelat 219 kalorier, salami 396 kalorier eller peanøttsmør 638 kalorier

Syltetøy 245 kalorier

Geitost 460 kalorier eller gulost Norvegia fet 348 kalorier

Cornflakes 371 kalorier, Nestlè Fitness 351 kalorier eller Havregryn 389 kalorier

Go?morgen yoghurt jordbær 133 kalorier eller Fruktyoghurt 100 kalorier

Pumpernikkelbrød med 204 kalorier

Wasa Sport+ 299 kalorier

Soft Flora Light 369 kalorier eller Vita Hjertego? lettmargarin 362 kalorier

Kokt skinke 103 kalorier, kalkunpålegg 94 kalorier eller tunfisk i gele 70 kalorier

LETTMAT: Du sparer nesten 4000 kalorier hver gang du velger disse lettproduktene fremfor "tyngre" alternativer. Foto: Bjørn Inge Karlsen/HM foto
LETTMAT: Du sparer nesten 4000 kalorier hver gang du velger disse lettproduktene fremfor "tyngre" alternativer. Foto: Bjørn Inge Karlsen/HM foto Vis mer

Lettsyltetøy 125 kalorier

Geitost Lettere 380 kalorier eller gulost Norvegia lettere 272 kalorier

4 korn 320 kalorier

Naturell 72 kalorier

Totalt 3254 kalorier på det meste

Totalt 1724 kalorier på det minste


MIDDAG Til middag har vi også anledning til å foreta smarte valg. I vårt utvalg middagsretter og -ingredienser sparer du 962 kalorier ved å velge det letteste alternativet. Grandiosa lørdagspizza vant vår store frossenpizzatest overlegent, dessuten er den originale Grandiosaen, som vi har med i testen her, like sunn som den nøkkelhullmerkede varianten med biff og løk.

I stedet for

Velg

Kylling nuggets fritert 269 eller kyllingvinger ovnsstekt 266

Pizza Originale Pepperoni 287

Toro pasta bolognese 161

Røkt kjøttpølse 227

Wienerpølser 225

Pølsebrød 306

Kjøttdeig 190

Nakkekoteletter 210

Fiskegrateng God gammeldags 134, Kapteinens fylte torsk med hollandaisesaus 222 eller fiskepinner 215

Broccoli grateng 86 eller mais på boks 89

Kyllingfilet 104

Pizza Grandiosa 220

Findus kyllling & pasta 91

Røkt kjøttpølse med mindre fett 158

Wienerpølser med mindre fett 145

Lomper 192

Karbonadedeig 104

Flatbiff 106

Gourmet torsk 74 eller seibiff (melpanert) med løk 103

Broccoliblanding 30 eller grønne erter, hermetiske 62

Totalt 2186 kalorier på det meste

Totalt 1224 kalorier på det minste


DESSERT At vi tjener på å velge sunne alternativ når det kommer til dessert, bør ikke overraske noen. I vårt eksempel sparer du 457 kalorier ved å velge det letteste alternativet.

I stedet for

Velg

Sjokoladepudding ferdig i pakke (Piano) 106, Freia tiramisu sjokolademousse 412 eller iskrem 194

Vaniljesaus ferdig i pakke (Piano) 149 eller Vaniljekesam fet 125

Bringebær 29 eller andre bær

Vaniljekesam mager 75

Totalt 561 kalorier på det meste

Totalt 104 kalorier

DRIKKE For drikke gjelder samme målestokk som for de andre matvarene, dette er per 100 gram vare - eller 1 dl målt i væske. Her sparer du totalt 300 kalorier ved å velge det letteste alternativet gjennom dagen.

Altså dreier det seg om 1 dl øl, noe som er veldig lite i forhold til 1 dl vin.

I stedet for

Velg

H-melk 66 eller lettmelk 46

INGEN UNNTAK: Dessert kan være godt uten å inneholde hundrevis av kalorier. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
INGEN UNNTAK: Dessert kan være godt uten å inneholde hundrevis av kalorier. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com Vis mer

Hvitvin 67 eller rødvin 70

Brus 40

En enkel kaffe latte med helmelk 195

Skummet melk 33

Øl 38

Lettbrus 0

Svart kaffe 0

Totalt 371 kalorier på det meste

Totalt 71 kalorier

SNOP OG SNACKS Her sparer du 623 kalorier på det meste.

I stedet for

Velg

Melkesjokolade 541, Premium 70 % 580, karameller 473, marshmallows: 332 eller lakris, søt 343

Baconsvor 625, potetchips 533, peanøtter salte 622, ostepop 507, valnøtter 700 eller hasselnøtter 670

Seigmenn 232 eller sukkerfri vingummi 206

Popkorn 412

Totalt 1241 på det meste

Totalt 618 på det minste

Les også:
Stor test av chips - her er de slankeste valgene
Lavkarbo-diett som virker
De sunneste kjøpebrødene

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

RÅVARER: Velg å tilberede råvarer i stedet for halvfabrikata, så sparer du kalorier. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
RÅVARER: Velg å tilberede råvarer i stedet for halvfabrikata, så sparer du kalorier. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com Vis mer