Slik lager du verdens beste 17. mai-kake

Her er tre festkaker fra Charlotte Mohn.

• Flere oppskrifter fra Charlotte Mohn finner du her.

(Dagbladet): Det er de klassiske kakeoppskriftene Charlotte tar fram gang etter gang.

KLAR FOR MAIFEST: Charlotte Mohn vil gjerne minne oss på å lage bløtkake. Ei klassisk bløtkake med mye krem og bær både smaker godt og lager feststemning. Foto: METTE MØLLER
KRANSEKAKE: Dette er kaka som rager høyest på kakebordet. Foto: METTE MØLLER
RØDT, HVITT OG BLÅTT: Bløtkake med mye krem og bær både smaker godt og lager feststemning. Foto: METTE MØLLER
NORGES NASJONALKAKE: Dette er verdens beste. Foto: METTE MØLLER

De passer godt enten det er konfirmasjon, bryllup eller 17. mai.

Ei frisk og saftig bløtkake, ei staselig kransekake eller rett og slett «verdens beste».

KVÆFJORDKAKE: Eller rett og slett «verdens beste», er kåret til Norges nasjonalkake av Nitimens lyttere. Oppskriften finner du nederst i artikkelen.  Foto: METTE MØLLER
KVÆFJORDKAKE: Eller rett og slett «verdens beste», er kåret til Norges nasjonalkake av Nitimens lyttere. Oppskriften finner du nederst i artikkelen. Foto: METTE MØLLER Vis mer

Kaka som også heter «Kvæfjordkake» og som er kåret til Norges nasjonalkake av Nitimens lyttere.

Favorittkake
- Det er mange som ønsker å bake tradisjonsrike norske kaker nå i mai, og «verdens beste» er alltid en suksess å servere. Den er rett og slett veldig god, og dessuten min samboers favorittkake, så jeg har begynt å lage den oftere enn før, sier Charlotte, som nok skal bake flere av både «verdens beste» og andre festkaker når de to skal feire bryllup hjemme på gården seinere i sommer!

FREDAGSKOKK:  Charlotte Mohn (34) er en av Dagbladets faste kokker på fredager. Hun har vunnet stor anerkjennelse for sin kokekunst, og er til daglig frilanser og medeier i Opaker Gård i Hedmark. 
Foto: HÅKON EIKESDAL
FREDAGSKOKK: Charlotte Mohn (34) er en av Dagbladets faste kokker på fredager. Hun har vunnet stor anerkjennelse for sin kokekunst, og er til daglig frilanser og medeier i Opaker Gård i Hedmark. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

- Ei kake med masse vaniljekrem, marengs og mandler, det er jo nødt til å bli godt, smiler Charlotte.

«Verdens beste» blir vanligvis laget i langpanne, men Charlotte synes den blir penere når den serveres rund fra springform.

Rødt, hvitt og blått På Charlottes kakebord står det også ei høy og flott bløtkake pyntet i norske farger. Røde og søte jordbær og friske blåbær er både svært visuelt og smaker nydelig sammen med nypisket kremfløte.

- Jeg må minne folk på å lage bløtkake. Det er jo festkake nummer en. Men for all del, ikke kjøp ferdig sukkerbrød i butikken! Det er ikke godt. Jeg har funnet en utrolig enkel sukkerbrødoppskrift som blir veldig høy og fin, og håper virkelig folk vil prøve, sier Charlotte entusiastisk.

Hun har laget ei stilig kransekake også. Den klassiske varianten med ringer oppå hverandre.

Med hvit glasur og norske flagg troner den flott på kakebordet.

Maifesten kan begynne.