Slik løper du halvmaraton - kilometer for kilometer

Ikke gass på for tidlig - og ikke mist løpesteget.

SLITEN: På den siste fjerdedelen av en halvmaraton er det på tide å bruke den energien som du har spart på. Du løper nå med trøtte og slitne ben, og det blir stadig mer mentalt utfordrende å holde farten. Foto: Eivind Bye
SLITEN: På den siste fjerdedelen av en halvmaraton er det på tide å bruke den energien som du har spart på. Du løper nå med trøtte og slitne ben, og det blir stadig mer mentalt utfordrende å holde farten. Foto: Eivind Bye Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Nesten hver helg i løpesesongen arrangeres det en halvmaraton i Norge, blant annet er 21 km en av distansene under Oslo Maraton lørdag.

Her finner du noen tips til hvordan du kan disponere dine krefter på de 21 kilometerne.

Start og kilometer 1

Bruk den første kilometeren til å komme i gang og finne rytmen. Pass på å starte litt rolig og øke farten sakte istedenfor å kjøre på med alt fra start. Det kan være trangt om plassen, men du trenger ikke bli stresset av den grunn.

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Pluss gir deg tilgang til daglige premiumartikler, eAvisa, Magasinet og mye mer.

Introduksjonstilbud til deg som er ny abonnent: Få tilgang til Dagbladet Pluss for kun 1 krone for første måned. Deretter får du hele 30% rabatt ved hver fornyelse - så lenge du vil.

55,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)
Introduksjonstilbud

1,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 69,-/måned)

249,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 249,-/kvartal)

Alle abonnement fornyes til ordinær pris etter tilbudsperioden
Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer