Slik lurer reiseoperatørene deg

Åtte av ti annonser har feil pris, hevder britisk reisegigant.

LOKKEPRISER: Mange av hotell- og flybillettilbudene opererer med lokkepriser og skjulte gebyrer, ifølge reisenettstedet Travelzoo. Bildet viser utsikten fra panoramsuiten på luksushotellet Shangri-La Hotel i Paris. Arkivfoto: EPA/SCANPIX
LOKKEPRISER: Mange av hotell- og flybillettilbudene opererer med lokkepriser og skjulte gebyrer, ifølge reisenettstedet Travelzoo. Bildet viser utsikten fra panoramsuiten på luksushotellet Shangri-La Hotel i Paris. Arkivfoto: EPA/SCANPIXVis mer

(Dagbladet): Luksushotell til 500 kroner natten eller flybilletter til favorittstorbyen for en skarve hundrelapp?

De fleste reisetilbudene som virker for bra til å være sanne, er nettopp det, i alle fall hvis man skal tro den britiske reiseportalen Travelzoo.

Tråler nettet etter tilbud Nettstedet, som hevder å ha 22 millioner abonnenter over hele verden, spesialiserer seg på å finne fram til de gode reisetilbudene for sine brukere, om det så er flybilletter, overnatting eller pakkereiser.

De har kontorer i 24 land, der deres ekspertteam går gjennom reiseannonser publisert i aviser og blader eller vist på TV, nettet eller sosiale medier.

Erfaringen er entydig. Flere enn åtte av ti annonser lover langt mer enn det de kan holde, ifølge bransjenettstedet EyeforTravel.com.

Lokkepriser I mange tilfeller har aldri reisene vært tilgjengelig til den annonserte prisen, framholder Travelzoo.

Flere reiseoperatører opererer også med lokkepriser, ifølge dem.

Ved bestilling dukker det opp flere skjulte gebyrer, som gjør flybillettene eller hotellovernattingen mye dyrere enn først forespeilet.

Noen av tilbudene er heller ikke mulig å bestille på nett og kundeservice hos det aktuelle reiseselskapet kjenner ikke til disse.

Villedende Travelzoos Europa-direktør Stephen Dunk ber de reiselystne være på vakt og vurdere tilbudene med et kritisk blikk.

- Hver uke må vi forkaste mer enn 80 prosent av tilbudene vi finner, da disse inneholder feilaktig informasjon og utdaterte eller utilgjengelige priser, kommenterer Dunk til EyeforTravel og utdyper:

- I helgeavisene forrige uke kom vi over tilbud som lovet hotellovernatting til under 350 kroner natten. Når vårt tema forsøkte å booke hotellet, ble det klart at akkurat den prisen var tilgjengelig i bare ett eller to døgn. Dette er klart villedende.

Storbritannia strammer i disse dager inn på regelverket om markedsføring på nett.

Overvåker Norge har derimot jobbet med disse problemstillingene siden 90-tallet, ifølge fagdirektør ved Forbrukerombudet, Jo Torkel Gjerdrem.

Han kjenner seg ikke igjen i virkelighetsbildet Travelzoo tegner.

- Vi var nok ganske tidlig ute med dette i forhold til resten av Europa. Vi har blant annet vært opptatt av at reiseoperatøren oppgir fullstendig pris. Du skal kunne reise for den prisen som oppgis i annonsen og den skal være aktuell og relevant for en god del kunder, forklarer Gjerdrem.

MENER BRANSJEN TAR ANSVAR: Forbrukerombudet i Norge, her ved fagsjef Jo Torkel Gjerdrem, har lenge jobbet med å rydde opp i markedsføring av reiser. Foto: FORBRUKEROMBUDET
MENER BRANSJEN TAR ANSVAR: Forbrukerombudet i Norge, her ved fagsjef Jo Torkel Gjerdrem, har lenge jobbet med å rydde opp i markedsføring av reiser. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer

- Nå har det også kommet et EU-regulativ som krever at de oppgitte prisene for fly- og pakkereiser inkluderer skatter og avgifter, fortsetter han.

Allerede i 2004 lagde Forbrukerombudet sammen med bransjeaktørene retningslinjer (pdf) for markedsføring av et begrenset antall flybilletter.

- Vi har hatt en del saker opp gjennom tidene og det kan sikkert dukke opp nye igjen, men jeg vil på ingen måte karakterisere det som noe stort problem. Det virker også som bransjen tar dette på alvor, sier Gjerdrem.

Kan sjekke selv Heller ikke konserndirektør i reisesøkemotoren Travelmarket.no, Ola Stouby, tror dette er en reell problemstilling i Norge.

- Lokkepriser og den type villedende markedsføring var nok et langt større problem på 80- og 90-tallet. Nå som nettsøk er så utbredt, er det veldig enkelt å sjekke opp prisene selv, sier Stouby og fortsetter:

- Den store utfordringen til Travelzoo og andre nettsteder med mange millioner brukere, er at uansett om du har tre eller tusen billetter tilgjengelig, vil flesteparten likevel oppleve at kampanjetilbudene er revet vekk før de rekker å bestille.

Har du opplevde villedende markedsføring eller lokkepriser på flybilletter eller hotell? Tips vår reiseredaksjon!