TRENDDIETT: 5:2-dietten går ut på å faste to dager i uken, og spise normalt de resterende dagene. På fastedagene, som helst ikke skal være etter hverandre, kan menn spise 600 og kvinner 500 kilokalorier. Foto: COLOURBOX
TRENDDIETT: 5:2-dietten går ut på å faste to dager i uken, og spise normalt de resterende dagene. På fastedagene, som helst ikke skal være etter hverandre, kan menn spise 600 og kvinner 500 kilokalorier. Foto: COLOURBOXVis mer

Slik lykkes du med 5:2-dietten

Ekspertenes beste råd.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): - Jeg går på 5:2-dietten for å være føre-var. Tidligere spiste jeg en del pizza og potetgull, og da begynte jeg å merke det litt på magen og vekta. Jeg har ikke råd til å kjøpe nye dresser, så da får jeg heller slanke meg litt, sier Erik Schmelck (31) spøkefullt.

5:2-dietten går ut på å faste to dager i uken, og spise normalt de resterende dagene.

På fastedagene, som helst ikke skal være etter hverandre, kan menn spise 600 og kvinner 500 kilokalorier.

Schmelck begynte på dietten etter å ha sett en BBC-dokumentar om 5:2-regimet, som ble sendt på NRK tidligere i år.

HOLD STYR PÅ KALORIENE - Skriv en matdagbok. Det finnes mange apper som kan hjelpe med dette. Husk at du også på de fastefrie dagene skal spise sunt - dette er ikke fråtsedager, sier James E. Brown.

- Jeg har også prøvd lavkarbo, men jeg synes at 5:2 er mye enklere å gjennomføre. Spesielt i sosiale sammenhenger kan det være vanskelig å gå på diett. I kveld skal vi i en bursdagsfest, og da er det fint å kunne ta seg et glass champagne eller et kakestykke, sier Schmelck.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn