SPIS FRUKT OG GRØNT: Ekspertene understreker at fiberrik mat gir en langvarig metthetsfølelse. Foto: Fotolia / NTB Scanpix
SPIS FRUKT OG GRØNT: Ekspertene understreker at fiberrik mat gir en langvarig metthetsfølelse. Foto: Fotolia / NTB ScanpixVis mer

Slik minsker du risikoen for sykdom: Spis fiber!

Økt inntak reduserer sjansen for blant annet diabetes type 2.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det viser ny britisk forskning utført ved Imperial College London. Tidligere forskning har vist at fiber har positiv effekt på hjerte- og karsykdommer, samt noen krefttyper.

Studien fant at deltakerne med det høyeste inntaket av fiber, mer enn 26 gram daglig, hadde en 18 prosent lavere risiko for å utvikle diabetes type 2, sammenliknet med deltakerne som hadde det laveste inntaket av fiber, mindre enn 19 gram daglig.

Norske anbefalinger er å spise mellom 25 og 35 gram fiber daglig.

Fiber fra korn

Dagfinn Aune, doktorgradsstipendiat ved NTNU og Imperial College London, har vært med på å skrive studien. Han har sammen med kolleger analysert data fra EPIC-InterAct Study, en stor befolkningsstudie gjort på tvers av åtte europeiske land. De har også sammenliknet data med 18 andre studier. 

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn