Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Konkursrytterne

Slik opererer byggebandene. Vidar (48) mottok drapstrusler

- Jeg har mange under overvåking.

KARTLEGGER: Vidar Sagmyr i byggebransjens «Uropatrulje» oppsøker byggeplasser og ser etter tegn på at det foregår ulovligheter. Folk flest vet ikke hvor enkelt det er å starte opp byggefirmaer i dag, og hvor få krav som stilles, påpeker han. Foto: Morten Rakke
KARTLEGGER: Vidar Sagmyr i byggebransjens «Uropatrulje» oppsøker byggeplasser og ser etter tegn på at det foregår ulovligheter. Folk flest vet ikke hvor enkelt det er å starte opp byggefirmaer i dag, og hvor få krav som stilles, påpeker han. Foto: Morten Rakke Vis mer

TRONDHEIM (Dagbladet): - Politiet fikk melding fra Arbeidstilsynet om at en kar hadde truet med å banke og drepe meg hvis jeg nærmet meg byggeplassen hans. Arbeidstilsynet hadde vært på tilsyn, og han var overbevist om at tipset kom fra meg.

48-åringen er ansatt som prosjektleder i byggebransjens «Uropatrulje» i Trondheim, finansiert av aktører både på arbeidsgiver – og arbeidstakersiden. Jobben hans går ut på å kartlegge konkurransvridende virksomhet, svart arbeid, sosial dumping, dårlig HMS-arbeid og ulike ulovligheter.

Ikke alle blir like glad for å få besøk av ham på arbeidsplassen.

Byggebransjen har flere konkurser og flere konkursryttere enn andre bransjer. Det er mange døgnfluer blant bedriftene og arbeidsmarkedskriminalitet er et omfattende problem. Bransjeorganisasjonene mener det er altfor lett å etablere seg, og at det må stilles krav om kompetanse – både i faget og i forretningsførsel.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden

Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden

Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?