Pakkekurs:  Å pakke med halvparten av det du hadde med i fjor er det viktigste rådet Jan Ivar Engebretsen i NAF kan gi, men ikke det eneste. Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTO
Pakkekurs: Å pakke med halvparten av det du hadde med i fjor er det viktigste rådet Jan Ivar Engebretsen i NAF kan gi, men ikke det eneste. Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTOVis mer

Slik pakker du feriebilen trygt

Riktig pakking av bagasje i bil gir økt sikkerhet ved bråstopp. Her er ekspertenes råd.

- Det beste rådet jeg kan gi er at du bare tar med deg halvparten av det du hadde med i fjor.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF smiler, vel vitende om at de fleste av oss har en tendens til å laste bagasjerommet til ripa når vi skal på bilferie. Og at vi egentlig hadde klart oss godt med halvparten.

Men bak smilet ligger det alvor. Feil pakking av bagasje i bil er nemlig årsak til mange av personskadene som oppstår i forbindelse med kraftige oppbremsinger og kollisjoner.

Så hvordan går du fram for å unngå slike skader?

- Dette er jo ikke rakettforskning. Det handler om å bruke sunn fornuft, mener Engebretsen.

Hvordan pakker eksperten selv?
Vi har tatt med oss en haug med typisk feriebagasje, for å se hvordan han vil pakke. Som så mange andre kjører vi en SUV, og det er en biltype som ikke utmerker seg med romslig bagasjerom.

Campingstolene er en utfordring, og for å få utnyttet plassen best havner de nederst. Oppå dem kommer den store kofferten, som Engebretsen strengt tatt ville hatt aller nederst. Stor og tung bagasje skal nemlig pakkes så lavt og langt fram som mulig, siden det gir lavt tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper, og forhindrer at de tyngste tingene beveger seg framover i en bråstopp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Engebretsen fortsetter å pakke inn bagasjen. Han utnytter små hulrom til å stappe inn for eksempel støvler. Og jo høyere han kommer, jo mindre og mykere blir tingene som får plass.

Når bagasjen når opp til bakseteryggene, er det stopp. Uten gitter er det uforsvarlig å pakke høyere. En sykkelhjelm i ansiktet på en bakovervendt toåring er for eksempel noe du absolutt bør unngå.

På forhånd har Engebretsen klargjort stropper, slik at de bare kan legges over bagasjen og festes. Alternativt kan du bruke nett. Så er alt klart, og ved en bråstopp vil denne bagasjen sannsynligvis bli liggende, og ikke bidra til personskader.

Men hva med bagasjen inne i selve kupeen? Samme forsiktighetsregler gjelder der. En mobiltelefon i koppholderen kan bli slengt rundt i bilen i en kollisjon, så legg den heller i et rom under dashbordet, eller i lomma.

Og hva med hunder?

- Bikkjebur i setene bør sikres med jekkestropp, siden en vanlig sele ikke forhindrer sideveis bevegelse. Skal hunden være løs er sittebrønnen i passasjersetet det beste. Ellers finnes det spesialseler for hunder, forklarer Engebretsen.

Ofte er det slik at man stopper og handler før man er fremme. Derfor er det smart å ha noe mykt bakerst i bagasjerommet, som du så kan flytte inn i bilen, og dermed ha en sikker plass til poser med mat og drikke bakerst.