Illustrasjonfoto: NTB Scanpix
Illustrasjonfoto: NTB ScanpixVis mer

Slik presser du 10 km- persen ned fra 50 til 45 min.

Her er treningsprogrammet du trenger.

• Neste program i Treningsskolen: Du vil bryte den magiske 40 minutter-grensa

Du har nådd målet om 50 minutter på 10 kilometer. Det neste er mila på 45 minutter til sommeren?

Klart du kan, men det krever jevn og god trening.

Da må du løpe fire minutter og 30 sekunder per kilometer og holde en gjennomsnittsfart på 13,3 km i timen. Dette kan du få til ved å bruke våren til å legge et solid grunnlag.

Sterk på fire uker

Programmet vi har satt opp går over fire uker, der målet er å gjøre deg utholdende sterk. Det vil si fem økter i uka med en blanding av intervaller, progressiv løping, langkjøringer og lett styrke.

Vi har satt av en dag til alternativ trening for å spare beina.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn