Slik reddet legen Maries (29) mage

Marie fjernet 750 gram magehud på statens regning.

En nybakt mor må regne med at det tar tid før magen blir noenlunde normal etter fødselen. De fleste mager trekker seg fint sammen igjen. Det kan ta tid, og sluttresultatet blir ikke alltid som før graviditeten, men stort sett blir magen ganske ok.

Svangerskap og fødsler setter sine spor. Likevel er det god grunn til å være stolte av mammakroppen og det den har utrettet.

Noen er imidlertid uheldige og opplever at magemusklene er ødelagte, og at huden forblir slapp. Kanskje har de tatt keisersnitt eller lagt på seg svært mye gjennom svangerskapet.

Akkurat som noen kan få strekkmerker omtrent uten å legge på seg, er det noen som har hud med dårlig evne til å trekke seg sammen.

Kan ikke trenes bort En ting er at dette kan være psykisk belastende, men noen får også fysiske plager, som ryggvondt og eksem og sopp under hudfolden.

Overskuddshud kan ikke trenes bort, så det er ikke mye du kan gjøre selv med problemet.

Mens noen velger å operere brystene etter svangerskap og fødsler, vil andre altså operere magen.

La på seg 20 kilo Tobarnsmoren Marie Hatlevoll Gjennestad (29) er 165 cm høy og har stort sett veid rett under 60 kilo. Hun var forberedt på at det kunne ta litt tid før magen ble flat igjen da eldstejenta ble født i 2008.

Under svangerskapet hadde hun vært mye sengeliggende på grunn av ekstrem svangerskapskvalme. Hun spiste nesten ingenting, men la likevel på seg nesten 20 kilo.

Hun var mye aktiv og gikk lange trilleturer. Det tok tid å bygge opp muskelmassen etter et stillesittende svangerskap, men etter et halvt år begynte hun å føle seg som før igjen. Kiloene forsvant, men det gjorde ikke magen. Huden hang over buksekanten.

- Jeg begynte å søke på nettet og endte opp inne på Bukplastikk.com. Der fikk jeg se mange bilder av mager som lignet mye på min, og jeg begynte å øyne et lite håp. Skåret i gleden var at det så ut til å være veldig vanskelig å få en slik operasjon dekket, og privat ville det koste 40-60 000 kroner. De aller fleste med kroppsfasong som meg får jo en helt grei mage etter svangerskapene. Ikke engang i nærmeste familie er det noen som har sett ut som dette etter å ha fått barn, sier Marie.

Gravid igjen Da datteren var 14 måneder ble Marie gravid på ny. Magen fortsatte å henge. Selv da hun var høygravid hang huden på undersiden av magen.

Etter fødselen var hun minst like aktiv som forrige gang, men overskuddshuden forsvant selvsagt ikke denne gangen heller.

Da lillesøster var 10 måneder bestilte hun time både hos fastlegen og hos en privatpraktiserende kirurg for å bli vurdert. Kirurgen ga beskjed om at hun absolutt kunne ha fordel av en operasjon. Løs hud kan ikke trenes vekk, uansett hvor hardt man prøver.

Denne kirurgen hadde imidlertid ingen avtale om offentlig finansiering, og Marie ville gjerne sjekke ut om hun kunne få operasjonen dekket.

Fastlegen henviste henne til nærmeste offentlige sykehus, i Arendal, og mens hun ventet på svar sørget Marie for å trene masse, slik at hun ikke skulle bli avvist med beskjed om å trene mer.

Vurdering på sykehuset Hun fikk time på sykehuset etter en måned. Der ble hun møtt av en kirurg som kunne fortelle at de ikke hadde noen kirurger på dette sykehuset som kunne utføre en slik operasjon.

FØR GRAVIDITETEN: En helt vanlig mage før to svangerskap. Marie tenkte egentlig aldri over hvordan det så ut. Foto: Privat
FØR OPERASJONEN: Slik så magen ut rett før Marie ble operert. Kirurgen har tegnet opp streker med tusj. Foto: Privat
ETTER OPERASJONEN: Dette bildet er tatt seks uker etter operasjonen. Foto: Privat

- De hadde gjort det tidligere, men nå var det blitt så strengt. Han hadde en liste med punkter som måtte oppfylles for at jeg kunne henvises til nærmeste sykehus som utførte bukplastikk, og heldigvis oppfylte jeg alle punktene. Jeg var tidvis plaget med eksem og sopp i hudfolden og navlen, til tross for god hygiene. Henget ble målt til å være 3,5 centimeter, forteller Marie.

Ble avvist og fikk ny sjanse Hun ventet nok en måned på å høre fra det andre sykehuset. Etter mye purring fikk hun til svar at henvisningen hennes var blitt avvist.

- Men i løpet av måneden som var gått hadde de ansatt en ny kirurg på sykehuset her hjemme. Han kunne gjøre slike operasjoner, og han ville ta en titt på meg for å vurdere det på nytt. Jeg spurte rett ut om det fantes noen som helst mulighet for å få gjennom en operasjon her når jeg egentlig allerede var avvist. Jo, han mente jeg i alle fall burde komme til en vurdering. Det kunne hende jeg var blitt avvist fordi de har stor pågang og bare kan ta de alvorligste tilfellene.

Halvannen måned senere ble Marie vurdert på nytt. Hun fikk beskjeden hun hadde håpet på. Kirurgen ville operere henne.

- Jeg fikk en advarsel om at det var kun han som kunne gjøre det, så om han ble syk eller sluttet så ble det ingenting.

Noen få måneder senere var operasjonsdagen fastsatt, og Marie møtte fastende opp på sykehuset på kort varsel. Magen hennes ble streket opp med tusj, og hun svelget ned de smertestillende hun fikk utdelt. Etter et døgn på sykehuset ble hun likevel sendt hjem. Sykehuset måtte prioritere akutte operasjoner.

Timen hun fikk noen dager senere ble også avlyst.

Fjernet 750 gram hud Så da hun møtte opp til time nummer tre, en uke etter den første operasjonsdagen, trodde hun ikke på at det ble noe av. Denne gangen tok hun feil.

Da Marie våknet opp etter tre timer i narkose, var 750 gram hud fjernet fra magen hennes.

Hun er kjempefornøyd med resultatet, noe hun vet ikke er en selvfølge etter slike operasjoner. Marie har lest om flere som har vært misfornøyde etter å ha blitt operert ved offentlige sykehus, og hun vet at mange foretrekker private kirurger med offentlig avtale. Slik er ikke hennes erfaring.

- Jeg har inntrykk av at det offentlige har skjerpet inn hvem som får lov til å utføre en bukplastikk nå, og at også de legger mer vekt på at resultatet skal se pent ut, selv om man får det dekket på medisinsk grunnlag.

Marie har endelig en kropp som ikke plager henne.

- Da jeg startet prosessen fokuserte jeg mest på de fysiske plagene hengemagen ga meg, men nå som den er borte innser jeg at den mentale biten var større enn jeg hadde trodd. Det er så godt å kunne få kroppen sin tilbake til den opprinnelige fasongen og føle seg vel.

Fødte en baby på 6280 gram Linda Grøtter (34) står bak Bukplastikk.com, nettstedet Marie oppsøkte for å lese om andres erfaringer og se bilder av mager som lignet på hennes.

Linda har tre barn på 10, 8 og 2 år og gjennomførte selv en bukplastikk etter barn nummer to. Også hun fikk opereasjonen dekket av det offentlige.

- Sønnen min veide 6280 gram ved fødsel. Med mine 160 cm så strakk ikke kroppen til, og jeg fikk en real hengemage. Noen år senere fikk jeg et barn til og syntes tiden var inne for å ta livet mitt, helsen min, tilbake.

HESTEINTERESSERT: Marie Hatlevoll Gjennestad (29) lever et aktivt liv med mann, to barn og to hester. Hun hadde aldri problemer med kroppen sin før hun ble gravid. Foto: Privat
HESTEINTERESSERT: Marie Hatlevoll Gjennestad (29) lever et aktivt liv med mann, to barn og to hester. Hun hadde aldri problemer med kroppen sin før hun ble gravid. Foto: Privat Vis mer

- Det offentlige tilbudet til denne gruppen pasienter er blitt dårligere de siste to årene. Det er blitt færre pasienter som får operasjonen finansiert av det offentlige. Pågangen er likevel stor, og ventelistene blir lengre, sier Helge Einar Roald, overlege ved Colosseumklinikken i Oslo og leder av Norsk forening for estetisk plastikkirurgi.

Colosseumklinikken i Oslo mistet avtalen med det offentlige etter å ha tapt en anbudsrunde. De opererer nå derfor bare pasienter som betaler av egen lomme, en gruppe Roald mener blir stadig større.

- Om vi henviser disse pasientene videre til klinikker som har avtaler med det offentlige, får vi beskjed om at det ikke er noe poeng fordi pasientene trolig ikke vil bli kalt inn til vurdering før tidligst ett år senere. Mange velger derfor selv å betale for operasjonen, rundt 40.000 kroner, selv om de kunne fått den dekket.

Les også:
Slik er sex etter fødselen
Opptatt av å få kroppen tilbake
Norske gravide viser fram kroppen
Slik finner du navn til søsken

Saken ble opprinnelig skrevet av Foreldre & Barn for Klikk.no. Les her.