AVHENGIG AV SKIBOKS: Samboerparet Kristin Hvalstrand og Terje Haugen, med barna Torkjell og Vetle Johan, klarer seg ikke uten skiboks på påskeferie. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO
AVHENGIG AV SKIBOKS: Samboerparet Kristin Hvalstrand og Terje Haugen, med barna Torkjell og Vetle Johan, klarer seg ikke uten skiboks på påskeferie. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTOVis mer

Slik sikrer du skiboksen til påskeferien

Slurv med vekt, fester og pakking kan være livsfarlig.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Når samboerparet Terje Haugen og Kristin Hvalstrand neste uke tar med ungene og drar på påskeferie, tyr de til skiboksen for å komme i mål med bagasjen.

Paret har brukt skiboks i en ti års tid, og i likhet med mange titalls tusen andre norske bilbrukere synes de den er et praktisk og rimelig alternativ til en større bil eller tilhenger.

Men mange ender opp med feil boks.

SIKRE LASTEN: Når du laster opp bilens bagasjerom er det viktig at de tyngste tingene ligger nederst. Stropp gjerne fast lasten.  Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO
SIKRE LASTEN: Når du laster opp bilens bagasjerom er det viktig at de tyngste tingene ligger nederst. Stropp gjerne fast lasten. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO Vis mer

- Mange kunder er ikke klar over hvilke vektbegrensninger som finnes, så derfor er vi nøye med å opplyse dem om dette. Slik unngår vi at ulykker skjer, og at det blir diskusjoner med misfornøyde kunder i ettertid, sier Terje Stormoen hos BilXtra Alna i Oslo.

Pass på vekta Vekt, det er altså det første du må tenke på, og det før du kjøper skiboks.

Først - hva er bilens tillatte nyttelast?

Er bilen lastet med tunge passasjerer og mye tung last i bagasjerommet, kan tillatt nyttelast faktisk være overskredet før skiboksen i det hele tatt er på plass. Men det skal noe til, da.

Mer aktuelt er det oppgitte tallet for bilens taklast-kapasitet. Dette tallet finnes som regel i vognkortet. Men ikke alltid.

PAKK RIKTIG: NAFs Jan Ivar Engebretsen er nøye med hvordan han pakker skiboksen. Dytt myke ting som klær, tepper og soveposer ned i hulrom for å stabilisere lasten. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO
PAKK RIKTIG: NAFs Jan Ivar Engebretsen er nøye med hvordan han pakker skiboksen. Dytt myke ting som klær, tepper og soveposer ned i hulrom for å stabilisere lasten. Foto: EGIL NORDLIEN, HM FOTO Vis mer

- Det er det ikke krav om i dag. Men tallet skal finnes i bilenes instruksjonshefter, sier Erik André Foss, som er Statens Vegvesens områdesjef for Asker, Bærum og Oslo.

Ikke alltid i instruksjonsheftet Men det er heller ikke slik at alle bilmerker har dette tallet i instruksjonsheftet.

NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen - Toyota-eier og erfaren skiboksbruker - vet litt om det.

- Jeg fant ingen tall, verken i vognkort eller instruksjonshefte, og måtte ringe forhandleren.

- Der fikk jeg beskjed om at Toyota ikke forholder seg til en vektbegrensning for selve taket, men at jeg skulle se på lastestativets vektbegrensning, forklarer Engebretsen - og det stemmer med hva vi har fått opplyst fra Toyota Norge.

Varierer sterkt For den som finner ut hva bilen tåler av taklast, er det greit. Da trekkes skiboksens og takstativets vekt fra dette tallet, og så vet du hvor mange kilo bagasje du kan ha i skiboksen - såfremt ikke dette tallet er høyere enn skiboksens/takstativets begrensning, selvsagt.

Hva en bil tåler av vekt på taket kan for øvrig variere sterkt.

Mange småbiler tåler ikke mer enn 50 kilo, mens større gjerne kan tåle 100 kilo.

Veier skiboksen og stativet 30 kilo, vil det jo ikke være så mye igjen å pakke på taket til bilene som tåler minst vekt (og det er jo kanskje bilene som kunne hatt mest nytte av en skiboks).

Viktig regnestykke Finner du ikke tallet for takbelastning, og det gjelder altså i hvert fall en del Toyota-eiere, er det ikke annet å gjøre enn å forholde seg til vektbegrensningene for takstativ og skiboks.

Da må du sammenligne det skiboksen tåler av kilo, med det stativet minus skiboksens vekt tåler, og forholde deg til det laveste tallet.

Tåler både boksen og takstativet en vekt på 75 kilo, blir det takstativets vektbegrensning som blir avgjørende. Da kan du pakke inn 75 kilo minus skiboksens egenvekt.

Jan Ivar Engebretsens egen skiboks hviler på et stativ som skal tåle nettopp 75 kilo. Skiboksen, som veier 26 kilo, er godkjent for samme vekt. Hans vektbegrensning på bagasjen som skal inn i skiboksen blir dermed: 75 minus 26 kilo = 49 kilo.

Festene kan ryke Det kan umiddelbart høres mye ut. Men faktisk skal det ikke pakkes så mange tunge ting inn i boksen før vektgrensen overskrides. Og da med fare for at festene ryker under en brå oppbremsing.

Utopi? Engebretsen har regnet ut at skiboks og innhold denne dagen til sammen veier 68,85 kilo.

Tommelfingerregelen ved bråstopp i 50 km/t er at lasten vil bli 30 ganger tyngre. Her ville altså skiboks og inventar komme framover med en kraft tilsvarende over to tonn.

- Men ødelagte fester er ikke den eneste faren. Under ADAC-tester har fronten på skibokser åpnet seg som hvalkjefter under bråbremsing, og innholdet kommet flyende ut, beretter Engebretsen.