POPULÆRT: Omega-3 er det mest solgte kosttilskuddet i Norge. Men hvordan vet du at trankapslene ikke er harske?  ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.com
POPULÆRT: Omega-3 er det mest solgte kosttilskuddet i Norge. Men hvordan vet du at trankapslene ikke er harske? ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.comVis mer

Slik sjekker du om omega-3 er harsk

Flere produkter inneholder harsk fiskeolje.

Omega-3 er det mest solgte helsekostproduktet i Norge, og det er mange forskjellige fiskeolje-produkter å velge mellom.

Kvaliteten på produktene er ulik, og forskning har vist at flere omega-3-produkter inneholder harskningsstoffer.

Men hvordan vet du at tranen og omega-3-kapselen ikke er harsk? Vi gir deg tipsene.

Harskningsprosessen Harskningsstoffer er stoffer som dannes når marint fett harskner, det vil si at fettsyrene i oljen oksiderer og det dannes molekyler som smaker og lukter intenst.

Virksomheter som produserer oljer til kosttilskudd er oppmerksomme på at olje kan harskne og har prosesser for å kunne hindre dette, men utfordringen er at harskningsprosessen kan fortsette etter at oljen er produsert. Det vil si under innkapsling, pakking, transport og oppbevaring av det ferdige kosttilskuddet i butikk og hjemme hos forbrukerne.

- Avhengig av hva du putter i kapselen sammen med oljen, kan mye kjemi skje. For eksempel vet vi at olje av topp kvalitet fra et raffineri, fort kan bli dårlig gjennom ukyndig behandling, sier Gjermund Vogt, forsker ved forskningskonsernet Nofima på Ås.

Ulik kvalitet Han peker på at det er mange produkter av Omega-3 som har ulik kvalitet.

- I Norge er det bare en håndfull raffinerier, men det er rundt 120 produsenter av fiskeolje på markedet. Raffineriene har god kontroll, men hva med alle mellomprodusentene? Vi vet lite om hva som skjer på veien fra oljen selges fra raffineriet til den når deg og meg som konsument, sier Vogt.

Nedslående resultat Forskere vet også foreløpig lite om hvor utbredt harsk omega-3 er. I 2010 kom rapporten som undersøkte harskheten i 112 omega-3-produkter på det norske markedet.

Vogt, som var en del av forskningsteamet, forteller at de kun fikk testet halvparten av produktene. Produktene som inneholdt aromaer som sitron og tutti-frutti kunne de ikke teste.

- De internasjonalt godkjente analysemetodene fungerte bare på halvparten av produktene. Vi må finne nye analysemetoder som fungerer også på smakssatte produkter, sier Vogt.

Av de produktene de fikk testet, var resultatet nedslående.

- Av de som ble testet, var det kun et fåtall som tilfredsstilte industriens egen standard, sier Vogt.

Han understreker at industriens standard er strengere enn EUs standard.

Vet ikke nok I en rapport som ble lagt fram i oktober i år, uttrykker Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) noe bekymring for hvilke negative helseeffekter langtidsinntak av oksidasjonsprodukter, altså harskningsstoffer, i kosttilskudd med fiskeolje kan ha.

Grunnen er i hovedsak at man ikke vet nok om effekter på mennesker, og at man heller ikke vet hvor mye harskningsstoffer folk får i seg gjennom omega-3 kosttilskudd.

- Vitenskapskomiteen har stilt spørsmålstegn om eventuelle langtidsvirkninger av oksidasjonsprodukter på mennesker, og at dette ikke er godt nok dokumentert. Per i dag vet vi ikke nok om det til å trekke konklusjoner, sier Vogt.

Noe annet som diskuteres, er hvorvidt omega-3 fra krill er bedre enn annet tilskudd med omega-3.

Tiltak Mattilsynet har tilsynet med produsentene av Omega-3-produktene.

Line Ruden i Mattilsynet understreker at før det er aktuelt med noen tiltak, må de sette seg grundig inn i rapporten fra VKM, og det den innebærer.

- Mulige tiltak kan være å se på om det er lurt å øke tilsynsfrekvensen med noen av aktørene på markedet. Vi vil også vurdere om det er aktuelt å endre på regelverket. Men vi må bruke tid på rapporten før vi velger veien videre, sier Ruden.

Vogt lurer på hva dette egentlig betyr.

- Hva hjelper det å øke tilsynsfrekvensen hvis metodene som brukes bare virker på halvparten av produktene som er på markedet, spør han.

Ikke slutt å spise fiskeolje Vogt og Ruden understreker at folk for all del ikke må kutte ut tilskuddet av omega-3.

- Det verste som kan skje er at folk slutter å spise omega 3. Ikke slutt å spis fiskeolje hvis du ikke spiser nok fisk. Det er det helsekostproduktet i verden som best dokumenterer positive helseeffekter. Om folk slutter vil det få negative konsekvenser som mer hjerte- og karsykdommer, sier Vogt.

- Det er ikke noe som tyder på at vi får i oss harskhetsstoffer i mengder som er farlige for forbrukerne, sier Ruden i Mattilsynet.

- De positive effektene er større enn de negative utfra det vi vet nå, bekrefter Vogt.

Omega-3 beskytter mot hjerte- og karsykdommer. I tillegg påvirker omega-3 hormonene som styrer fettlagring, slik at omega-3 hjelper til med å forbrenne fett.

Videre forskning - I Norge i dag forskes det på effekter av harsk fiskeolje på mennesker, og det er blant annet industrien selv som har tatt initiativ, sier Vogt.

Han forteller at det foregår kontinuerlig arbeid med å lage bedre og bedre fiskeoljer, samt studier i cellesystemer for å se på virkninger av fiskeoljen.

- Jeg er også helt sikker på at det kommer til å bli gjort nye studier på mennesker for å få en bedre kartlegging av betydningen av harske fiskeoljer på helsen, sier Vogt.

Her er tipsene for å unngå at du får i deg harske omega-3-produkter: 1. Fiskeolje skal normalt ha en mild smak. Smak på oljen.

2. Også kapsler kan smakes på. Knekk en kapsel i to, og smak på innholdet. Det holder å smake på en kapsel i et glass.

3. Et glass med omega-3-kapsler skal ikke lukte noe. Det skal i hvert fall ikke lukte gammel tran.

4. Med mindre du generelt gulper mye, og er plaget av reflux, så skal du ikke gulpe transmak etter en skje tran, eller omega-3-kapsler. Gulper du likevel olje, bytt merke.

5. Ikke velg smakstilsatte produkter. Sitron- eller tutti-frutti-smak skjuler en eventuell smak av harskhet.

VIKTIG: Omega-3-tilskudd er spesielt viktig for de som ikke spiser nok fisk til hverdags.  ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.com
VIKTIG: Omega-3-tilskudd er spesielt viktig for de som ikke spiser nok fisk til hverdags. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.com Vis mer

6. Det er ingen kjent sammenheng mellom pris og kvalitet. Velg produkter fra kjente, norske raffinerier og produsenter. Det finnes mange Omega-3-merker med ulik seriøsitet.

7. Hold deg unna produkter som driver overdreven reklamevirksomhet for alle virkningene det skal ha. Omega-3 beskytter først og fremst mot hjerte- og karsykdommer. Dessuten vet vi for lite om hva som skjer når man blander omega-3 med mye forskjellig.

Kilde: Gjermund Vogt, forsker ved forskningskonsernet Nofima.


Les også:
Omega-3-brød får terningkast seks i stor test
Sjekk om du drikker for mye vann
Slik blir du kvitt hemoroider
Alt om lavkarbo

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.