SOV SØTT: Ved hjelp av blant annet tanketeknikker og avspenningsøvelser kan du klare å få søvnen tilbake. Foto: COLOURBOX
SOV SØTT: Ved hjelp av blant annet tanketeknikker og avspenningsøvelser kan du klare å få søvnen tilbake. Foto: COLOURBOXVis mer

Slik sover du godt uten bekymringer

Fem teknikker som hjelper deg.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

[bilde, right](Dagbladet God torsdag): De kan gå som en berg-og-dal-bane gjennom hodet når du skal legge deg. Bekymrende og negative tanker som kverner og stadig vender tilbake.

For mange fører bekymringene til store søvnproblemer.

Ny forskning fra det finske arbeidshelseinstituttet viser at mennesker i alderen 35 til 55 år, særlig kvinner, er spesielt utsatt for søvnløshet fordi de bekymrer seg. Studien ble nylig publisert i det anerkjente tidsskriftet Sleep.

- Stress er en av de viktigste faktorene som forstyrrer søvnen. Når du er 35-55 år møter du mange potensielle psykososiale stressfaktorer som det å oppdra barn, bygge en karriere og ta deg av aldrende foreldre. Det er forståelig at det kan gå ut over søvnen, sier forsker Paula Salo, som har ledet arbeidet med studien.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.(*Ukepris er 55 kr/uke)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn