Slik sparer du 50 000 på bruktbilkjøpet

Sju råd du bør følge.

PENGER SPART: Sondre Nenseter (28) regner med å ha spart rundt 50 000 kroner på å importere drømmebilen sin, Mini Cooper S, fra Tyskland. Foto: TERJE BJØRNSEN
PENGER SPART: Sondre Nenseter (28) regner med å ha spart rundt 50 000 kroner på å importere drømmebilen sin, Mini Cooper S, fra Tyskland. Foto: TERJE BJØRNSENVis mer

• Flere bilsaker finner du på db.no/bil.

Siden 2009 har det årlig kommet 25 000 - 30 000 bruktimporterte biler til Norge. Selv for vanlige bilkjøpere er bruktimport blitt et prisgunstig alternativ.

Sondre Nenseter (28) jobber med Åsgard-prosjektet hos Aker Subsea og har nettopp importert en Mini Cooper S 2012-modell fra Tyskland.

- Jeg har hatt en Mini Cooper tidligere, og har lenge tenkt på å importere en nyere Mini Cooper S, forteller Sondre.

AUDI-HEAVEN: Audi Zentrum Düsseldorf har mange nordmenn på kundelista. Foto: TERJE BJØRNSEN
AUDI-HEAVEN: Audi Zentrum Düsseldorf har mange nordmenn på kundelista. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer

- Det er enkelt å bruke nettet for å spore opp riktig bil, sier han.

Sparte 50 000 Sondre brukte nettsida mobile24.no, der du får en oversikt over hva bilen vil koste ferdig registrert i Norge. Den henter annonser fra mobile.de og har en automatisk utregning som tar hensyn til norske avgifter og eurokurs.

- For meg var det ikke aktuelt å gjøre importjobben selv, forklarer Sondre.

- Jeg plukket ut bilen selv, men fikk hjelp til å gjennomføre alt det praktiske i forbindelse med kjøpet. Blant annet fikk jeg lagt inn ett års ekstra garanti.

I tillegg betaler du for transport, fortolling og registrering. Likevel ble det i Sondres tilfelle cirka 15 000 kroner rimeligere enn tilbudet fra forhandleren.

GARANTI: Er du opptatt av ekstra garanti på bilen, skal du være klar over BMWs EuroPlus ett års bruktbilgaranti, som gjelder fra du kjøper bilen. Foto: BMW
GARANTI: Er du opptatt av ekstra garanti på bilen, skal du være klar over BMWs EuroPlus ett års bruktbilgaranti, som gjelder fra du kjøper bilen. Foto: BMW Vis mer

Sammenliknet med å kjøpe en tilsvarende bil i Norge, regner han med å ha spart cirka 50 000 kroner.

Momsen refunderes I begynnelsen av april kunne Sondre hente sin nesten nye Mini Cooper S på Drammen bilhavn.

- Det var jo litt spennende å hente en bil jeg ikke hadde sett eller prøvekjørt. Men så langt har alt svart til forventningene, sier Sondre.

Nå venter Sondre på å få refundert den tyske momsen på 19 prosent. Kjøper du en bil som har vært registrert på et firma, får du refundert denne.

Det bidrar til at bruktbilkjøpet blir mer lønnsomt.

Etter at bilen er registrert i Norge og den tyske forhandleren har mottatt de nødvendige dokumentene, tar det normalt to-fire uker før du har pengene på konto.

Lønnsom eller sjelden bil Nordmenns interesse for bruktimport er i hovedsak økonomisk motivert. Historisk sett har det vært mangel på nyere bruktbiler i Norge.

I Tyskland er det annerledes. Her finnes et rikt utvalg av nyere bruktbiler. Tyskland er også stedet om du vil ha en bil litt utenom det vanlige: sportsbiler, coupémodeller og åpne biler.

Det er viktig å gjøre en grundig jobb i forkant. Finn ut hvilken bilmodell du er mest interessert i.

Søker du på «VW Golf» på norske nettsider, er det i og for seg ille nok med drøyt 2000 treff. Gjør du det samme på tyske nettsider, får du opptil 80 000 treff.

En forhåndsoppfatning om årsmodell, karosseriversjon, motorversjon og noe av utstyret vil gjøre jobben enklere.

Gjør det selv? Når du har en formening om hva slags bil du ser etter, bør du også raskt bestemme deg for hvordan du vil importere bilen.

Skal du gjøre alt selv, med eksperthjelp underveis, eller vil du sette bort hele oppdraget til andre?

Litt enkelt kan man si at jo mer du gjør selv, desto større er besparelsen. Aktørene innen bruktimport jobber ikke gratis.

Og jo mer du gjør selv, desto større er risikoen for at du går på en smell.

Det er stor kompetanseforskjell på en privatperson som kjøper bruktbil hvert fjerde år, og et firma som ukentlig henter flere biler fra Tyskland.

Slik gjorde vi det Vi gikk gjennom en tenkt kjøpsprosess med BMW 1-serie, VW Golf og Audi A3. Vi satte opp et abonnement på produsentenes nettsider og mobile24.no. Deretter plukket vi ut et knippe biler og tok kontakt med ulike merkeforhandlere.

Vi gjorde i hovedsak to erfaringer: Det går i hovedsak bra med engelsk, og du får raskere respons på telefon enn e-post.

Det tryggeste som privatperson er å forholde seg til merkeforhandlere og biler som er inntil tre år gamle.

Erfaringsmessig er det litt dyrere og noe mindre prutningsmonn hos merkeforhandlere.

Svakt bilsalg og dårlige tider i Europa har satt press på bruktbilprisene, så det er verdt å bruke tid på prisdiskusjon. Ofte er det enklere å få med ekstraelementer (dekk, garanti, service) om prutingen stopper opp.

Stort utvalg i Tyskland Vi dro til Tyskland for å se nærmere på utvalget av biler. I Düsseldorf var vi hos Audi, BMW og VW. Alle forhandlerne er store, med bredt utvalg av biler og en profesjonell holdning til oss som utenlandske kunder.

- Vi eksporterer en god del av våre bruktbiler og har mange nordmenn på kundelista, sier bruktbilansvarlig Danijel Jakimovski hos Audi Zentrum Düsseldorf.

Og viser meg to A3 Sportback som passer vår beskrivelse. Vi blir tilbudt prøvekjøring, mens eksportpapirer og tollskilter kan være klare neste dag.

Hos BMW Niederlassung Düsseldorf i Grafenberg Allé, står det bruktbiler i flere etasjer. Vi spør etter en 2009 - 2010 BMW 118d. Men «vår» bil ikke er å finne her, og bruktbilselger Alex Basenau tar seg tid til å spore opp tilsvarende biler hos nærliggende forhandlere.

ENORMT UTVALG: Søker du på «VW Golf» på tyske nettsider, får du opptil 80 000 treff. En forhåndsoppfatning om årsmodell, karosseriversjon, motorversjon og noe av utstyret vil gjøre jobben enklere. Foto: Produsenten
ENORMT UTVALG: Søker du på «VW Golf» på tyske nettsider, får du opptil 80 000 treff. En forhåndsoppfatning om årsmodell, karosseriversjon, motorversjon og noe av utstyret vil gjøre jobben enklere. Foto: Produsenten Vis mer

Hos Volkswagen Zentrum Düsseldorf finner salgskonsulent Martin Reinhard raskt tre VW Golf 1,4 TSI, slik vi ønsker oss. Kanskje ikke så rart, når det her til enhver tid er cirka 500 bruktbiler på lager.

Enklere med hjelp Selv om det er fristende å ta hele gevinsten selv, er det fire viktige grunner for en vanlig norsk bilkjøper til å la en profesjonell aktør gjøre hele eller deler av importjobben:

• De vil ha større mulighet til å finne riktig bil og prute på prisen.

• Det tar tid og koster penger å hente, fortolle og registrere bilen selv.

• Du står sterkere hvis det er feil med bilen.

• Du kan få et enklere økonomisk oppgjør.

Det viktigste du kan gjøre selv, er å sammenlikne priser i Norge og Tyskland. Skal du hente bilen fra Tyskland, bør den enten være vesentlig rimeligere enn i Norge, eller så sjelden at du må utenlands for å finne den.

• Les også: Catrine sparte 100 000 på å importere drømmebilen