Slik sparte de 1,5 millioner kroner

Kuttet én ting i hverdagen.

SUNNERE LIV: Helsejournalistene Merete Holger Storli (f.v.), Grethe Rønningen, Anlaug Sanderød og Bjørg Engdahl forteller hvordan de gikk fra å røyke daglig i årevis, til å ha vært røykfrie i 20 år. Egil Nordlien HM Foto
SUNNERE LIV: Helsejournalistene Merete Holger Storli (f.v.), Grethe Rønningen, Anlaug Sanderød og Bjørg Engdahl forteller hvordan de gikk fra å røyke daglig i årevis, til å ha vært røykfrie i 20 år. Egil Nordlien HM Foto Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I 1973 var 51 prosent av alle norske menn og 32 prosent av norske kvinner dagligrøykere. Blant mannfolk mellom 35 og 64 år røyket nesten 60 prosent daglig, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Bare 60 prosent? Når jeg ser for meg gubbene fra oppveksten på mitt hjemsted, vesle Brønnøysund på 80-tallet, så røyket de alle og én. Fiskere, snekkere, bønder, butikkansatte - de hadde alltid en ferdig rullet, eventuelt halvrøykt sneip, øverst i rullingsposen. Nå er de vekke.

Andel røykere er halvert Fra 1973 til årtusenskiftet stumpen halvparten av karene i dette landet røyken for godt.

Rundt årene 1999-2002 var det like mange menn og kvinner som røyket, i overkant av 30 prosent. Nå er tallet halvert. Antall nordmenn som røyker daglig har gått ned fra 29 til 16 prosent de siste ti årene. Nedgangen gjelder alle aldersgrupper og begge kjønn. I 2012 var det kun 7 prosent i aldersgruppen 16-24 som røyket daglig.

Andelen av-og-til-røykere er 11 prosent blant menn og 10 prosent blant kvinner.

Hva er det som får Ola og Kari til å rømme fra røyken?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer