Slik tar du bedre bilder

La ferie- og familiebildene stråle ved hjelp av enkle grep og innstillinger på kameraet.

||| (Dagbladet): Du trenger verken et dyrt kamera eller å være en proff fotograf for å ta de gode bildene, ifølge fotograf og entusiast Magnar Fjørtoft. Han står bak bestselgerboka «Digital fotografi i praksis».

- Det er snakk om å være bevisst hva som skjer i bildeflaten, og å sjekke søkerbildet grundig før vi presser ned avtrykket. Selv enkle og rimelige kameraer gir glimrende resultater, sier han.

De aller fleste illustrasjonene i denne artikkelen er tatt med et vanlig kompaktkamera eller rimelig speilreflekskamera, beregnet på amatører - med billigste zoomobjektiv.

- Godt fotoutstyr gir fotoglede, men det aller viktigste er bildeinnholdet. Det er først og fremst det gode motivet som fanger vår interesse og oppmerksomhet.

Tolkninger Fjørtoft forklarer at innholdet i et bilde består av tegn, eller visuelle elementer, som tolkes ut ifra kulturelle, så vel som naturens koder.

UTTRYKKSFORM: Fotografiet kan være så mangt. Det kan være trivielle minner fra familie og sosiale aktiviteter, en seriøs hobby for de med artistiske ambisjoner, reportasje og dokumentasjon, og kunstnerisk uttrykk. uansett hensikt fascinerer fotografiet både ung og gammel. FOTO: MAGNAR FJØRTOFT
ARRANGERT: Julia og Sol Chen i lek med avblomstrende løvetann. Bildet er arrangert for å få ansiktene tett sammen, ellers ville det blitt mye forstyrrende bakgrunn i bildeflaten. Det er valgt mørk bakgrunn for å framheve de lyse frøene fra løvetannen. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
KJAPP PÅ AVTREKKEREN: La barna slippe seg løse foran kameraet. Uten å bli bedt om det, blåste de plutselig løvetannfrø på hverandre. Da gjelder det å være kjapp på utløserknappen. Men hold hodet kaldt, og press ned utløserknappen mykt og rolig. Dette er en god forsikring mot uskarpe bilder. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
BEDRE MED BLITS: Her står Julia og Sol tydelig fram mot den lyse himmelen, samtidig som gresset skaper en slags jungelstemning. Lav kameraplassering tilfører dramatikk i bildet, og bruk av vidvinkel gir et luftig og åpent preg. På bilder av personer mot lys himmel kan det være en fordel å bruke blits, for å lette opp ansikter som ligger i skygge. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
GODE PORTRETTER: Med kameraet i samme høyde som barna får bildet et saklig uttrykk, og tele sørger for naturlige proporsjonene i ansiktene.
SPENNENDE BEVEGELSE: Dette bildet ble til ved en tilfeldighet. Jeg skulle fotografere nyflettede barn, men det var ikke så enkelt å framheve flettene. Barna stod på en stol og dreide på hodet. Når hodet vendte mot kameraet, stoppet de et øyeblikk. Dermed ble ansiktet skarpt selv om flettene flagret. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
ANNERLEDES UTSNITT: Et stamt utsnitt og et delvis skjult ansikt gjør at bildeinnholdet blir mer abstrahert. Vi legger mest vekt på form og flate, og mindre vekt på hvem jenta er. Vi blir nysgjerrig på bildet fordi et er litt overraskende og det gir mye rom for tolkning. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
STIRREKONKURRANSE: Vesle Sol Chen og villsauen med de mektige hornene står avventende og ser på hverandre. Dette skaper en sterk spenning, og vi venter på hva som vil skje i neste øyeblikk. Angriper sauen, eller? Spenningen opprettholdes på grunn av nesten-berøringen. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
BARNAS EGNE BILDER: Sand og saltvann er normalt en fiende for kameraet. Heldigvis finnes det rimelige kompaktkameraer som tåler sand og dykking til flere meters dybde. Her har barna selv tatt undervannsbilder av badende venner. Slike kameraer fungerer like bra ute i regn- og snøvær. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
BARNAS EGNE BILDER: Sand og saltvann er normalt en fiende for kameraet. Heldigvis finnes det rimelige kompaktkameraer som tåler sand og dykking til flere meters dybde. Her har barna selv tatt undervannsbilder av badende venner. Slike kameraer fungerer like bra ute i regn- og snøvær. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
DEN STORE DAGEN: Brudejenter på vei inn i kirka, i bakgrunnen skimter vi bruden som får følge inn. Kameraet ble stilt inn manuelt etter lyset i rommet, og det ble brukt fyll-inn blits på brudejentene ? blitsen ble avfyrtmed redusert styrke. Blitsens lysstyrke kan reduseres eller økes med svært mange kameraet. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
SMÅ STJERNER: Glem ikke barnas små og store opptredener. Her er det ikke brukt blits, fordi blitslyset vil ødelegge stemningen. Er lyset så svakt lys at vi ikke får bruke kort lukkertid, kan vi ta bilder i de øyeblikkene aktørene står i ro, som her. Velg høy ISO-verdi, så blir kameraet mer lysfølsomt. Bildene blir noe mer kornet, men det gjør ikke så mye. Bruk samme teknikk på konserter. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
ACTION: På fotballkamper for smågutter skjer det gjerne også uventede saker. Her springer en spiller av seg skoen, men fortsetter bare etter ballen. For slik fotografering kan det være greit å aktivere kun det midterste autofokus-punktet dersom det vanlige følgefokuset ikke helt klarer oppgaven. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
AUTOFOKUS: Ballen på vei mot keeper og mål. De aller fleste speilreflekskameraer har autofokus som følger med i slike situasjoner. Velg kontinuerlig autofokus, så beregner kameraet selv avstanden til motiver i bevegelse mot eller fra kameraet. Hold kameraet stødig, så jobber autofokus bedre. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
VANNFASTE HILSENER: Med signaturer fra vennene på armen ble det badekaret på Sol Chen. Og da oppdaget vi at det ble brukt vannfast tusj. Hun poserer slik at nakenheten ikke er problematisk når bildet offentliggjøres. Bildet er tatt med en ekstra bits på kameraet som er vendt mot vegg og tak bak fotografen. Det reflekterte lyset er bløtt og mykt. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
LEK MED LYS OG SKYGGE: Lys og skygge er resepten for fotografiet. Her ligger Sol Chen i ei seng med nettingvegger, og solyset danner rutemønsteret på kroppen hennes. Heller ikke her er nakenheten problematisk, fordi bildeinnholdet først og fremst er et spill med lys og skygge, og hun dekker seg godt til. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
NABOLAGETS SKREKK: Med lav kameraplassering framstår pus som stor og mektig. I tillegg er det brukt en telezoom på lengste brennvidde, slik at bakgrunnen er utvisket. Jeg har brukt et rimelig amatørkamera med vippbar skjerm, slik at jeg kunne følge motivet mens kameraet lå på bakken. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
VEGGMØNSTER: Vi ser ansikter over alt. Dette forteller mye om hvordan vi selv legger mening i bildeinnholdet, og hvorfor tolkningen av bildene blir så personlige. Felles for alle bilder er at de kan tolkes i mange retninger, og det finnes heldigvis ikke noe fasitsvar på hva som er riktig forståelse. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
NASJONALROMANTIKK: Et landskapsbilde fra Ørsta kommune. Bildet er tatt med vidvinkel og husene synes å bikke bakover på grunn av at kameraet er rettet opp mot fjellsiden. Slike bilder assosieres sterkt med det nasjonalromantiske bildet av Norge, og vår identitet knyttet til et naturskjønt fedreland. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
VIDVINKEL: Vi skal ikke bevege oss særlig høyt før vi får et overblikk over landskapet, eller hendelser og aktiviteter. Med vidvinkel åpner landskapet seg, her fra Eresfjord i Møre og Romsdal. Bildet består av en rekke linjer og trekantformer som leder blikket gjennom bildeflaten, og skaper harmoni gjennom repetisjon av former og elementer. Foto: MAGNNAR FJØRTOFT
FEMININT: Naturens former er en rik kilde til overraskende og vakre bilder for oss fotografer. Nærbildet av denne rosen viser at vi behøver sjelden å dra langt for å finne små undere som kan foreviges. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor rosene oppfattes både romantisk og feminint erotisk. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
DYRELIVET: Det trengs ikke super-utstyr for å ta bilder av fugler og dyr. Dette bildet av en Lundefugl som kommer inn for landing er tatt med en rimelig telezoom i amatørklassen. Det er brukt blits for å lyse opp fuglens skyggeside, som vender mot oss. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
ET HELDIG ØYEBLIKK: Av og til har man flaks. Med en rimelig telezoom i amatørklasse på kameraet fikk jeg se denne ørnen med en lundefugl i klørne utenfor fuglefjellet på Runde. Med dagens digitale kameraer kan vi ta ganske kraftige bildeutsnitt, og resultatet blir bra ? noe som reddet denne situasjonen for meg. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
KVELDSSTEMNING: Ikke glem de vidstrakte panoramabildene. Og ikke vær redd for å lete fram kameraet i skumringen. Legg kameraet på bakken ? eller enda bedre, bruk et stativ. Bruk lav ISO-verdi. Da får du fargerike og skarpe bilder som formidler den fine kveldsstemningen. Foto: MAGNAR FJØRTOFT

- En fin bil kan knyttes til rikdom eller høy sosial rang og status. Rød farge kan tolkes politisk, som symbol for kjærlighet eller blodig opprør. Grønt kan symbolisere våren, det som spirer og gror, og i overført betydning som ungdomstida i livssyklusen. De visuelle kodene er åpne for tolkning, og når koder settes sammen gir de mulighet for nye tolkninger.

- Selv om fotografiet har en suveren evne til å gjengi virkeligheten imponerende realistisk, vil bildeinnholdet i overraskende stor grad være løsrevet fra hendelsen eller situasjonen da bildet ble tatt. Vi tolker bildet som et selvstendig objekt, og knytter assosiasjoner til innholdet ut fra vår egen virkelighetsoppfatning. Slik sett utgjør fotografiet et speilbilde av betrakteren, snarere enn å være en referanse til det som er avbildet.

Tips til bedre bilder • La hovedmotivet stå klart og tydelig fram
Det enkleste og mest effektive grepet for bedre bilder, er å sørge for at hovedmotivet står klart og tydelig fram i bildeflaten. Sjekk hele søkerbildet før du trykker av.

Er bakgrunnen rolig og harmonisk, eller drukner hovedmotivet i farger og detaljer?

Sjekk hele bildeflaten, også områdene ut mot kantene. Uryddig bakgrunn stjeler oppmerksomhet fra hovedmotivet, som er den viktigste grunnen til at vi tar bildet.

USKARPT: Brasiliansk dans på for kystbefolkningen på Sunnmøre. I mange tilfeller kan litt uskarphet styrke inntrykket av fart og bevegelse. Bildet er tatt uten blits, fordi blitslyset lett kan ødelegge den naturlige stemningen. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
USKARPT: Brasiliansk dans på for kystbefolkningen på Sunnmøre. I mange tilfeller kan litt uskarphet styrke inntrykket av fart og bevegelse. Bildet er tatt uten blits, fordi blitslyset lett kan ødelegge den naturlige stemningen. Foto: MAGNAR FJØRTOFT Vis mer

I de fleste gode bilder framstår hovedmotivet godt synlig, med et tydelig omriss. Bakgrunnen bør være enkel og rolig, eller utgjøre et beskrivende miljø som underbygger innholdet i bildet uten å stjele for mye oppmerksomhet fra hovedmotivet.

• Gå høyt og lavt
I mange tilfeller skal det ikke mer til enn å forandre kameraplassering for at bildene skal framstå som annerledes og spennende.

Vanligvis tar vi bilder med kameraet i øyehøyde. Hvorfor ikke gå deg ned på nivå med barna og kjæledyra, og kanskje også enda lavere.

Et kamera med vippbar skjerm er fabelaktig til bilder i froskeperspektiv, og til nærbilder av blomster og småkryp. En annen mulighet er å klatre litt i høyden for å få det store overblikket i bildene.

PLASKER FORNØYD: Barna skyr sjelden dårlig sommervær. Her er det full fart i dress og støvler. Still speilreflekskameraets autofokus på kontinuerlig fokus for å få skarpe bilder av barn som løper eller sykler i full fart mot kameraet. Til dette bildet er det brukt en lang telezoom. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
PLASKER FORNØYD: Barna skyr sjelden dårlig sommervær. Her er det full fart i dress og støvler. Still speilreflekskameraets autofokus på kontinuerlig fokus for å få skarpe bilder av barn som løper eller sykler i full fart mot kameraet. Til dette bildet er det brukt en lang telezoom. Foto: MAGNAR FJØRTOFT Vis mer

Lav kameravinkel, froskeperspektiv, gjør at motivet framstår større og mektigere enn det er i virkeligheten. Personer får autoritet, og vi kan enkelt framheve hovedmotivet mot himmelen.

Med kameraet i samme høyde som motivet, får bildene et saklig og realistisk uttrykk. Dette er et mye brukt grep for klassiske portretter.

Med kameraet høyt, fugleperspektiv, får vi utmerket overblikk over hendelser og landskap. Personer framstår gjerne som mindre betydningsfulle enn de er med slik kameraplassering. Derfor fungerer fugleperspektiv sjelden særlig bra for portretter - og heller ikke for bilder av barn.

• Gå nær - og enda litt nærmere
Stramme utsnitt fungerer uforskammet godt. Ofte formidler et utsnitt langt mer enn dersom vi prøver å få med alt på ett og samme bilde. Utsnittet overlater også mer til fantasien, og gir betrakteren et større som for tolkning av bildeinnholdet.

ROM FOR TOLKNING: Dette bildet er tatt på reise med Sundbåten i Kristiansund. Med skarpheten på regndråpene gis betrakteren et større rom for tolkning, og uttrykket blir mer poetisk. Vi kan alle gjenkjenne oss i den ensomme skikkelsen utenfor. Hadde vi fjernet fargene, ville bildet virket tristere. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
ROM FOR TOLKNING: Dette bildet er tatt på reise med Sundbåten i Kristiansund. Med skarpheten på regndråpene gis betrakteren et større rom for tolkning, og uttrykket blir mer poetisk. Vi kan alle gjenkjenne oss i den ensomme skikkelsen utenfor. Hadde vi fjernet fargene, ville bildet virket tristere. Foto: MAGNAR FJØRTOFT Vis mer

Bildet får dermed gjerne en mer allmenn karakter, og det fungerer også for personer utenfor den kretsen som har personlig interesse av innholdet i fotografiet.

•  Lær kameraet å kjenne
Les bruksanvisningen. Søk på nettet. Skaff deg en god bok om fotografering. Gå på kurs. Øv deg på å bruke kameraets innstillinger slik at du selv blir sjef over kameraet. Auto-innstillinger fungerer uforskammet bra, men manuell kontroll gir full kontroll.

• Skyt mot sola
Ikke vær redd for å ta bilder rett mot sola. Dagens kameraer er utstyrt med evaluerende lysmåling som tar hensyn til dette.

Blir bildene for mørke, kan du øke eksponeringen med å kompensere for lysmåleren. De fleste kameraer har en egen innstilling for dette.

FANG ØYEBLIKKET: Personen på bildet mistet fotfestet litt, og det ga en mye mer spennende positur enn med en person som står rett opp og ned. Skyene skaper dramatikk, og den skjeve horisonten styrker opplevelsen av ubalanse. Vanligvis liker vi ikke skjev horisontlinje, men dersom den utgjør en tydelig del av bildekomposisjonen kan det fungere riktig godt. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
FANG ØYEBLIKKET: Personen på bildet mistet fotfestet litt, og det ga en mye mer spennende positur enn med en person som står rett opp og ned. Skyene skaper dramatikk, og den skjeve horisonten styrker opplevelsen av ubalanse. Vanligvis liker vi ikke skjev horisontlinje, men dersom den utgjør en tydelig del av bildekomposisjonen kan det fungere riktig godt. Foto: MAGNAR FJØRTOFT Vis mer

• Bruk blits midt på dagen
Bruk gjerne også blits når du tar motlysbilder, enten det er kraftig solskinn eller gråvær. Dermed vil både personer i forgrunnen og bakgrunnen gjengis fint på bildene, og fargene friskes opp.

Når vi tar bilder innendørs kan kameraet stilles inn slik at bildene blir passe lyse, og så kan vi bruke blits i tillegg.

I svakt belyste rom gir dette en spennende effekt med uskarp bakgrunn og skarpe personer som er frosset av blitslyset i forgrunnen.

• Vidvinkel for oversikt, tele for portretter
Med vidvinkel får vi med svært mye av omgivelsene (korteste zoom). Bruk vidvinkel for oversiktsbilder og for å fange situasjoner og hendelser hvor du kan komme nær.

FROSKEPERSPEKTIV: Ved å velge lav kameraplassering, froskeperspektiv, blir selv små hopp til luftige sprang. Her hopper  Sol Chen og Julia fra en halvmeter høy murkant. Med vidvinkel framstår svevene som ekstra luftige på bildene. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
FROSKEPERSPEKTIV: Ved å velge lav kameraplassering, froskeperspektiv, blir selv små hopp til luftige sprang. Her hopper Sol Chen og Julia fra en halvmeter høy murkant. Med vidvinkel framstår svevene som ekstra luftige på bildene. Foto: MAGNAR FJØRTOFT Vis mer

Med tele avbilder vi et utsnitt av det vi ser (lengste zoom). Bruk tele for portretter, slik at ansikter gjengis med harmoniske proporsjoner. Med tele kan vi også fotografere hendelser langt unna kameraet, for eksempel små og store sportsbegivenheter og ville fugler og dyr.

• Vis hensyn
På grunn av muligheten til å spre bilder, oppfattes fotografier annerledes nå enn tidligere. Vær derfor redelig når du tar bilder, og spør personer som utgjør hovedmotivet om tillatelse dersom bildene skal offentliggjøres, for eksempel på Facebook eller i en egen blogg.

• Ta barna på alvor
Legg gjerne bilder av barna ut på nettet, men la barna selv velge bilder som de liker. Unngå bilder av sterkt privat karakter.

Badebilder og nakenbilder hører hjemme i private albumer. De fleste av oss ser på barns nakenhet som naturlig, men noen tolker det seksuelt.

NÆRKONTAKT: De fleste kompaktkameraer gir mulighet til å gå svært nær motivet, slik at vi kan ta bilder av små detaljer i naturen. For speilreflekskameraer trengs et makroobjektiv for å komme nær småkryp som denne vesle tassen. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
NÆRKONTAKT: De fleste kompaktkameraer gir mulighet til å gå svært nær motivet, slik at vi kan ta bilder av små detaljer i naturen. For speilreflekskameraer trengs et makroobjektiv for å komme nær småkryp som denne vesle tassen. Foto: MAGNAR FJØRTOFT Vis mer

• Ha det morsomt!
Det å leke med kameraet og utforske nye påfunn leder gjerne til interessante bilder

PANORERING: Kameraet er utstyrt med en telezoom på lengste brennvidde, og kameraet er innstilt med nokså lang lukkertid, rundt 1/60 sekund. Beveg hele kroppen fra hoftene og opp for myke bevegelser. Slik panorering krever trening, men gir et kjempebra resultat. Foto: MAGNAR FJØRTOFT
PANORERING: Kameraet er utstyrt med en telezoom på lengste brennvidde, og kameraet er innstilt med nokså lang lukkertid, rundt 1/60 sekund. Beveg hele kroppen fra hoftene og opp for myke bevegelser. Slik panorering krever trening, men gir et kjempebra resultat. Foto: MAGNAR FJØRTOFT Vis mer