BEDRE AV AKTIVITET: Jan Halvard Relbe-Moe driver med både sykling inne og ute, skigåing og gåing med staver, intervalløvelser på tredemølle og gruppetrening i basseng. - Trening i basseng er bra for styrke og rotasjon, og du kan trene så hardt du vil uten å bekymre deg for skader, sier han. Foto: NINA HANSEN
BEDRE AV AKTIVITET: Jan Halvard Relbe-Moe driver med både sykling inne og ute, skigåing og gåing med staver, intervalløvelser på tredemølle og gruppetrening i basseng. - Trening i basseng er bra for styrke og rotasjon, og du kan trene så hardt du vil uten å bekymre deg for skader, sier han. Foto: NINA HANSENVis mer

Slik tar du grep om leddsmertene

Ny forskning har tro på hardere trening mot revmatisme.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

[bilde, right](Dagbladet): Det er på tide å anbefale mer intensiv fysisk trening i behandlingen av revmatiske sykdommer, mener forskerne ved Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering (NKRR) ved Diakonhjemmet sykehus.

I en artikkel i tidsskriftet BMC Medicine har de sett på tidligere studier som undersøker effekten trening har på smerte og funksjon ved ulike revmatiske sykdommer, som artrose og leddgikt (revmatoid artritt). Med unntak for kneartrose, er effekten ganske liten.

- Alle studier viser en viss effekt av trening, men hvorfor er den ikke større? Vi tror potensialet som kan ligge i treningsterapi ikke er tatt ut i tidligere studier. Man har ikke trent nok til at man ser en fysiologisk effekt, sier Kåre Birger Hagen, leder for NKRR.[faktaboks, left]

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn