FORSKER PÅ ALDRING: Forskere ved NTNU forsøker å finne ut hvordan trening kan påvirke deg etter hvert som du blir eldre, og hva aldring egentlig er.
FORSKER PÅ ALDRING: Forskere ved NTNU forsøker å finne ut hvordan trening kan påvirke deg etter hvert som du blir eldre, og hva aldring egentlig er.Vis mer

Slik trener du deg yngre

Kåre (82) fikk formen til en 40-åring.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Forskere ved NTNU forsøker å finne ut hvordan trening kan påvirke deg etter hvert som du blir eldre, og hva aldring egentlig er.

FIKK FORMEN TIL EN 40-ÅRING Kåre Senneset (82) har etablert nye treningsvaner etter at han deltok i en studie ved NTNU i fjor.- Treningsopplegget var helt nytt for meg. Det var litt tøft i starten, men vi økte gradvis nivået. Jeg følte meg mye bedre etter hvert. Jeg er lettere i kroppen, og pusten er god, sier 82-åringen.Etter å ha fulgt et opplegg med intervalltrening tre ganger i uka på tredemølle, ble han overrasket over hvor god form han fikk vite at han var i. Opplegget er det samme som ble fulgt i studien som sammenligner eldre og unge.- Ifølge testene som ble utført på slutten av perioden, var oksygenopptaket mitt var på nivå med en i 40-årsalderen, sier Senneset.Til jul i fjor kjøpte han seg en tredemølle, og har fortsatt å trene tre ganger i uka.Som tidligere professor ved NTNU har han ikke hatt så mye tid til regelmessig trening tidligere, selv om han har vært i god form. Men nå har han engasjert seg så mye i treningen at han har hatt forsker Eivind Wang til å holde foredrag for Seniorforum i fagforeningen Tekna.- Det var veldig viktig å være med på studien, for dette hadde jeg ikke funnet på av meg selv, sier Senneset.Eivind Wang mener 82-åringen er et veldig godt eksempel på at man er trenbar som senior, selv om man ikke er det i like stor grad som når man er yngre.- Det virker som at oppfattelsen i samfunnet om at man må endre aktiviteten sin når man er eldre, er selvforsterkende. Ved å tro at man må ta det mer med ro og ikke presse seg så hardt, blir svekkelsen større enn den trenger å være. Dette gjør trolig at mange seniorer tror de ikke kan trene slik som før, men det både kan og bør de. Senneset vil fortsatt kunne oppleve framgang dersom han trener riktig.

I en ny studie i tidsskriftet Age har de sammenlignet to grupper, 13 personer rundt 20 år og 13 på rundt 60, og sett på hvordan de forbedret oksygenopptak og fysisk arbeidsevne.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn