INTENSIVT: - Hvis tid er en begrensede faktor ville jeg ha prioritert intensive økter, sier langrennsløper Øystein Pettersen. Foto: Kristin Roset
INTENSIVT: - Hvis tid er en begrensede faktor ville jeg ha prioritert intensive økter, sier langrennsløper Øystein Pettersen. Foto: Kristin RosetVis mer

TRENINGSSKOLEN

Slik trener du effektivt med raske økter

Få ekspertenes beste tips for trening med maks effekt på rulleski, sykling og løping.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Skal du trene en rask og effektiv økt anbefaler jeg en eller annen form for intervall, og at økta er motiverende å starte på, sier Ben Rønnestad, professor ved Seksjon for Idrettsvitenskap på Høgskolen i Innlandet, Lillehammer.

Vi møter Rønnestad på laboratoriet på Høgskolen, Lillehammer, der han er i full gang med testing av våre beste syklister. Selv har han og testteamet gjennomført flere prosjekt, der målet er å finne de mest optimale intervallvariantene. Og hans aller beste tips er 30/15-økter.

30/15-økter

- En rask økt som skal gi effekt må inneholde en intensitet opp mot 90 prosent av det maksimale O2-opptaket. Løper du for eksempel fem minutters drag er det ikke like lett å holde den nødvendige intensiteten. Løper du 30 sekunder med små pauser innimellom er det lettere å holde den ønskede intensiteten, eller til og med arbeide med høyere intensitet enn du klarer i mer tradisjonelle intervaller med lengre dragtid, forklarer han.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn