INTENSIVT: - Hvis tid er en begrensede faktor ville jeg ha prioritert intensive økter, sier langrennsløper Øystein Pettersen. Foto: Kristin Roset
INTENSIVT: - Hvis tid er en begrensede faktor ville jeg ha prioritert intensive økter, sier langrennsløper Øystein Pettersen. Foto: Kristin RosetVis mer

TRENINGSSKOLEN

Slik trener du effektivt med raske økter

Få ekspertenes beste tips for trening med maks effekt på rulleski, sykling og løping.

Skal du trene en rask og effektiv økt anbefaler jeg en eller annen form for intervall, og at økta er motiverende å starte på, sier Ben Rønnestad, professor ved Seksjon for Idrettsvitenskap på Høgskolen i Innlandet, Lillehammer.

BESTE TIPS: -30/15-økter, sier Ben Rønnestad, professor ved Seksjon for Idrettsvitenskap på Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Foto: Kristin Roset Vis mer

Vi møter Rønnestad på laboratoriet på Høgskolen, Lillehammer, der han er i full gang med testing av våre beste syklister. Selv har han og testteamet gjennomført flere prosjekt, der målet er å finne de mest optimale intervallvariantene. Og hans aller beste tips er 30/15-økter.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn