ERFAREN: Joar Hansen ( til høyre), testansvarlig på Høgskolen Lillehammer følger opp supermosjonist Geir Berg( til venstre) under en terskeløkt på tredemølla. Foto: Kristin Roset
ERFAREN: Joar Hansen ( til høyre), testansvarlig på Høgskolen Lillehammer følger opp supermosjonist Geir Berg( til venstre) under en terskeløkt på tredemølla. Foto: Kristin RosetVis mer

Treningsskolen:

Slik trener Geir (42) for å løpe 1500 meter på under fire minutter

Terskeltrening er ikke bare effektivt for toppidrettsutøvere, også mosjonister vil dra god nytte av å trene på denne måten.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Vi er på testlaboratoriet på Høgskolen i Lillehammer. Firebarnsfar Geir Berg er i gang med å løpe 6x6 minutter på 1,7 % stigning. Han skal finne snittfarten han kan holde over lengre tid.

Målet er å komme under fire minutter på 1500 meter til sommeren, noe bare tre 40-åringer i Norge har klart før han.

Stikkordet er terskeltrening, en måte å trene på som blir mye brukt blant toppidrettsutøvere, men som også gir en svært god effekt for mosjonisten.

Balansegang

Men først en prat med Eystein Enoksen, professor på Seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Idrettshøgskolen i Oslo.

Enoksen er løpetrener, og har skrevet flere publikasjoner om utholdenhetstrening.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn