Illustrasjonsfoto: Lisa S. / Shutterstock / NTB Scanpix
Illustrasjonsfoto: Lisa S. / Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Slik unngår du å bli tregere med alderen

Alderen tynger sies det, men gjelder det også for farten i kroppen?

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Noen toppidrettsutøvere velger et langt liv med idretten og presterer på verdensnivå selv om de 40 er passert. Noen mosjonister finner også ut at de skal begynne å trene i denne alderen, men er det mulig å beholde farten i kroppen mens vi aldres eller blir vi bare tregere og tregere?

Vi blir det vi trener

- Jeg mener helt klart at hurtigheten kan opprettholdes i lang tid dersom vi legger inn treningsøkter spesifisert mot styrke og fart. Velger vi å løpe langt og rolig over flere år, blir vi også seige og trege, sier Knut Jæger Hansen, trener for blant annet vår beste mellomdistanseløper Ingvill Måkestad Bowim (35).- Jeg tror svært mange eliteløpere har gått glipp av flere år med gode prestasjoner ved en tidlig karrierestopp. Når det gjelder mosjonisten velger dessverre de fleste den seige treningen når alderen kommer sigende. Det anbefaler jeg ikke hvis du vil beholde farten, forteller han. - Trener du rolig og langt over flere år når alderen kommer sigende, blir du treg i kroppen. Legg derfor inn spesifikk trening som opprettholder hurtigheten, sier friidrettstrener Knut Jæger Hansen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn