Slik unngår du å legge på deg i jula

Les ekspertenes tips.

FET JUL: Tradisjonsrik julemat er fet og salt og kaloririk. Men det finnes råd Foto: Matprat
FET JUL: Tradisjonsrik julemat er fet og salt og kaloririk. Men det finnes råd Foto: MatpratVis mer

Det er fullt mulig å holde vekten i julen uten å miste matglede og julestemning. Nesten halvparten av julekaloriene vi får i oss kommer fra drikkevarene.

Er du bevisst også på tilbehør og mengde, kan du kose deg så mye du vil.

Tradisjonsrik mat - Jula er høytid og for mange er det viktig at vi ikke angriper lange, gode tradisjoner ved å forandre på klassiske juleretter, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen i kvinnetrening.no.

Jula har fra gammelt av vært en fråtseperiode i en mørk og mager årstid. Derfor inneholder en juletallerken med ribbe hele 1530 kalorier i én porsjon.

- Problemet er jo at det meste av juleretter og snacks er meget kaloririkt - og vi spiser kraftmat ellers i året også, sier hun.

Men det er muligheter for å slanke julematen litt i "det stille", og for eksempel velge kesam til fruktsalaten i stedet for kremfløte. Og man trenger heller ikke lage kålstuing med smør og fløte. Lutefisken i seg selv er sylslank julemat. Her kan man med fordel begrense det fetende tilbehøret.

Det samme gjelder ribbe, sier Mathisen.

- Finn de magreste kjøttpartiene - og begrense sterkt medisterkaker, pølser, saus og sky.

Spis sakte - la maten synke Camilla Andersen fra somebody.no mener man ikke skal velge fruktsalat til dessert når det er multekrem som er favoritten.

- Ta heller små mengder, spis sakte og nyt maten. Det tar 20 minutter før kroppen registerer metthetsfølelsen, sier hun.

I løpet av denne tiden rekker man å bli mett selv om man ikke fortsetter med å proppe i seg, ifølge ernæringsfysiologen.

I stedet for å strippe for eksempel Waldorfsalaten for kremfløte og valnøtter, ta mindre på tallerkene og nyt hver munnfull i et litt langsommere tempo.

Bruk umettet og sunt fett - De tradisjonsrike, norske julemåltidene er kjent for mange kalorier, fett og salt, ifølge Vita hjertego.

For å nyte julemiddagen med god samvittighet, skal du de øvrige dagene velge det riktige, umettede fettet som har en gunstig effekt på kolesterolet.

Drikk vann - dropp småspising Det blir dessuten mange ekstrakalorier av kaker, godterier, nøtter og alkohol, i følge Grete Roede.

I en halvliter øl er det 200 kalorier. Drikker du for eksempel tre halvlitere tilsvarer dette nesten en hel middag. Bruk i størst mulig grad vann som tørstedrikk, lyder rådet.

Vær også bevisst på alt småsnopet. Det er lettvint å putte i munnen, men utgjør mye kalorier i løpet av juletiden.

Så mye legger du på deg - Det er fort gjort å legge på seg 2 - 3 kilo i løpet av jula, sier Kari Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede.

Når du skal ta av deg julekiloene igjen, kan det ta tid.

- Vi anbefaler en vektreduksjon på en halv kilo i uka og helst ikke mer. Det betyr at det kan ta tre til seks uker før du har fått tilbake førjulsvekten din.

Grete Roedes julebordtips: Spis lett og regelmessig før julebordet. Ikke sult deg - og spar på appetitten før du går på julebord. Da langer du bare innpå med kaloribomber.

Spis maten i riktig rekkefølge. Er det koldtbord/forrett; fyll gjerne magen med lette fiskeretter, skalldyr, juleskinke og kalkun.

Spis så "rent" som mulig. Velg rent kjøtt fremfor medisterkaker og pølser, og velg de mest kjøttrike og minst fettrike stykkene av svineribbe og pinnekjøtt.

Vær forsiktig med skyen til pinnekjøttet og ribbefettet til lutefisken. Dette er flytende sidefett!

Bruk tallerkenmodellen. En tredjedel kjøtt, en tredjedel poteter og en tredjedel grønnsaker - og la svisker, surkål, rødkål og kålrotstappe og annet "grønt" tilbehør fylle godt opp.

Til dessert: spis mest mulig friske bær og litt fruktsalat.

Les også:

Vi har testet 8 juletreføtter

Disse leverposteiene er sunnest

Test: Her er de sunneste julepølsene

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.