BYTT UT USUNT MED SUNT: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør anbefaler jordbær med kesam som snack - i stedet for godteri eller potetgull.
Foto: Christian Roth Christensen
BYTT UT USUNT MED SUNT: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør anbefaler jordbær med kesam som snack - i stedet for godteri eller potetgull. Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

Slik unngår du at sommerkiloene fester seg

Spis smart og tren litt - også om sommeren.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Sommer er for de aller fleste av oss synonymt med kos - og det skal det også være. Men for mange er også usunn mat synonymt med kos. Om sommeren spiser vi is, drikker mer alkohol, koser oss oftere med snacks og godteri og spiser oftere på restaurant enn ellers i året.

Samtidig er vi gjerne mindre aktive og trener mindre i ferien enn i hverdagen. For mange er ferie også ferie fra trening. Da er det fort gjort å legge på seg noen kilo i sommerferien.

- Det kanskje viktigste med de ekstra feriekiloene er å få dem av igjen etterpå. Det er svært få som fyker opp tjue kilo, men hvis du legger på deg to kilo hver ferie blir det mye i løpet av noen år. En god idé kan være å bruke de siste ukene før ferien til å gå ned et par kilo. Da gjør du den innsatsen på forhånd, og kan kose deg i ferien, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn