BIL-IDYLL: Her er rådene du bør følge før du legger ut med hele familien på tur. Foto: SHUTTERSTOCK
BIL-IDYLL: Her er rådene du bør følge før du legger ut med hele familien på tur. Foto: SHUTTERSTOCKVis mer

Slik unngår du bilferie-tabbene

Dette må du huske for at ferieturen skal bli en fryd.

Feil på batteri, motor og hjul er det som forårsaker mest problemer for bilturistene.

NAF rykker årlig ut til rundt 120 000 medlemmer  i nød, og når sommertrafikken går for fullt, blir det travle dager for bergingssjåførene. Da hjelper de hele 45 000 norske bilister, sammen med sine søsterorganisasjoner i Sverige, Danmark, Tyskland, Spania og Italia.

Sjekk dette før ferien

Mye el-feil Det er motorstopp, startvansker, lading, punktering, utelåsing og feilfylling som er de vanligste problemene.
 
- Her hjemme er punktering på tredjeplass, men ser vi på tallene for alle land vi samarbeider med, ligger punktering på andreplass. Mye skyldes at nyere biler ikke har reservehjul, og tettemassen som følger med fungerer ofte ikke, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Mens Ola og Kari pakker opp bilen for å reise på tur, har NAF-bilene full alarmberedskap for å bistå uheldige norske bilister. Elektrisk feil toppet lista med hele 5049 assistanser.

Motorfeil ligger hakk i hel med hele 4757 feil, mens feil på styring og hjul utgjorde 3259 utrykninger. Totalt hadde NAF 21 122 utrykninger i juni, juli og august i fjor. 

BRÅSTOPP: Her er statistikken fra NAF for sommermånedeens i fjor. El- og motorfeil ligger på topp.
BRÅSTOPP: Her er statistikken fra NAF for sommermånedeens i fjor. El- og motorfeil ligger på topp. Vis mer

- Fra 2007 ble det også en kraftig økning i antall feilfyllinger på grunn av økningen i antall dieselbiler. I sommersesongen øker feilfylling med nesten 60 prosent sammenlignet med året for øvrig, mens punktering og utelåsing øker med cirka 20 prosent, sier Engebretsen, som har følgende generelle råd til nordmenn som skal nyte bilferien:

- Start ferien hjemme! Ta med deg halvparten av det du hadde med deg i fjor. Og husk å pakke riktig. Opplever du kø, så lær deg å nyte den køen. Ikke stress. Øker du farten fra 80 til 90 km/t over en strekning på 1 mil, sparer du bare 50 sekunder. Ikke ta unødvendige sjanser. Husk at veien og trafikken er et lagspill, sier NAF-rådgiveren.

Ikke glem å sette ut varseltrekanten

Du kan sjekke mye selv - Det er lurt å sjekke bilens tilstand før man legger ut på ferieturen, sier Engebretsen.

Du kan faktisk gjøre mye selv for å forhindre at du får biltrøbbel underveis. Her er tipsene for hva du før sjekke før du legger ut på veien:

FERIEKOS: Med god planlegging blir bilferien som regel en fryd.Foto: SHUTTERSTOCK
FERIEKOS: Med god planlegging blir bilferien som regel en fryd.Foto: SHUTTERSTOCK Vis mer

Lufttrykk
Det er forskjell på en fullpakket feriebil og en nesten tom matpakke-bil.

En fullastet bil krever mer luft i dekkene. Det er derfor viktig å sjekke lufttrykket og eventuelt etterfylle. Opplysninger om riktig lufttrykk finner du enten på innsiden av tank-lokket, i dørkarmen på førersiden eller i instruksjonsboka.
Kjøreegenskapene på en fullastet feriepakket bil er annerledes enn om du kjører alene.
I kritiske situasjoner, som for eksempel en bråbrems, vil du merke at bremselengden er mye lenger. Dette gjelder særlig for bremsing på våt vei.

Riktig luftttrykk gir også lavere drivstofforbruk og mindre utslipp, og ikke minst er det viktig med tanke på å unngå punkteringer. Med full bil kan små skader på bildekket plutselig føre til at dekket eksploderer.

Dette er de ulike måleenhetene

En liten skade på dekket kan være en latent bombe når bilen blir tung.  Hvis et dekk eksploderer på europeiske motorveier, der hastigheten som regel er langt høyere enn her hjemme, kan det få katastrofale følger.

Husk at lufttrykket skal måles når dekkene er kalde.
Har du mistanke om at det siver luft fra ett eller flere av dekkene, så få det sjekket før du reiser på langtur. Det koster veldig lite å få det fikset hos en dekkspesialist.

FARLIG GODS: Husk å pakke riktig: Tunge ting nederst og lengst inn mot seteryggen. Lette ting øverst. Husk at en liten iPad kan veie 158 kilo om du krasjer i 80 km/t! Foto: COLOURBOX
FARLIG GODS: Husk å pakke riktig: Tunge ting nederst og lengst inn mot seteryggen. Lette ting øverst. Husk at en liten iPad kan veie 158 kilo om du krasjer i 80 km/t! Foto: COLOURBOX Vis mer

Sjekk reservehjulet
NAF anbefaler deg også å sjekke reservehjulet før avreise. Det er liten vits i et reservehjul dersom dette også er flatt.

Husk å ta med et riktig hjulboltsett til reservehjulet hvis det er stålfelg og det sitter aluminiumsfelger på sommerhjulene.
Sjekk om jekk og verktøy er i bilen, og ta en funksjonstest. Det er rimelig greit å trene på hvordan utstyret virker og hvordan det skal brukes. Se ellers i instruksjonsboka.

Ikke fjern reservehjulet fra bilen for å gi økt bagasjeplass!

Væskekontroll
Det er flere væsker som bør sjekkes før avreise. I tillegg til å etterfylle spylervæske, bør du selvsagt også sjekke motoroljen. Ny og fersk motorolje er ikke bare en god smører, den kjøler og leder også bort varme fra bevegelige motordeler.
NAF påpeker også at god og riktig blandet frostvæske er ved hjelp av kjølesystemets overtrykk med på å øke kokepunktet opp mot 134 grader. I tillegg har den tilsettingsstoffer som er smørende og korrosjonshindrende.
Kokepunktet for bremsevæsken skal være minst 155 grader.
Er du i tvil om hvordan dette virker i bilen din? Da kan et verksted hjelpe deg.

GIR RÅD: - Batteritrøbbel, tapte nøkler, punkeringer og feilfyllinger er det som dominerer i tferietrafikken, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Egebretsen i NAF. Foto: NAF
GIR RÅD: - Batteritrøbbel, tapte nøkler, punkeringer og feilfyllinger er det som dominerer i tferietrafikken, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Egebretsen i NAF. Foto: NAF Vis mer

Batteriet liker ikke varmen, heller
Det er ikke bare kulda som kan stoppe bilbatteriet - også varmen kan tappe batteriet for krefter.
Ifølge en pressemelding fra Newswire, sto sommermånedene i 2012 for 23 prosent av Falcks utrykninger til bileiere med flatt batteri, vintermånedene for 31 prosent.

Flate bilbatterier forbindes nesten utelukkende med kulde, men vedlikeholdslading er faktisk like påkrevet i sommervarmen.

- På varme sommerdager gir batteriet fra seg strøm, det selvutlader. Jo varmere batteriet er, desto større er selvutladingen. Den skjer ikke lineært med temperaturen, men øker drastisk fra 30 grader og oppover, sier Engebretsen.

Dette er ikke noe problem for de som kjører rundt med fulladet batteri, men det er det langt fra alle som gjør. Du bør faktisk vedlikeholdslade batteriet også om sommeren.

I DYTTEN: Det er greit å ta noen forholdsregler hvis du vil unngå dette i ferien. Foto: SHUTTERSTOCK
I DYTTEN: Det er greit å ta noen forholdsregler hvis du vil unngå dette i ferien. Foto: SHUTTERSTOCK Vis mer

- Det merkelige er at vi opplever mange ladeproblemer om sommeren, også. Da er dynamoen årsaken, sier NAF.

Pakk riktig Riktig pakking er viktig, ikke bare for å få plass til alt du skal ha med deg, men også fordi last i bilen vil påvirke kjøreegenskapene.
Pakk derfor tunge ting lavt i bilen. Et lavt tyngdepunkt vil påvirke kjøreegenskapene minst mulig.

Pass på at harde ting er festet eller ligger i bagasjerommet. En brusflaske eller et fotoapparat som ligger løst i bilen, kan være fatalt ved en bråstopp.

Husk reservenøkkel Ifølge statistikkene hos NAF og Falck er det faktisk enda flere som får nøkkeltrøbbel enn de som fyller feil drivstoff.

I 2012 bestilte 2000 bilister veihjelp fra Falck på grunn av feilfylling eller å ha kjørt tom tanken, mens hele 3500 hadde låst seg ute av bilen og 1000 hadde fått bråstopp på turen etter brukket eller mistet nøkkel. I fjor måtte NAF hjelpe hele 1119 førere som hadde låst seg ute av bilen i sommermånedene.

En reservenøkkel kan med andre være verdt sin vekt i gull. Legg gjerne reservenøkkelen i en veske eller noe annet som vanligvis blir tatt med når du forlater bilen. Det er liten vits i en reservenøkkel som ligger inne i bilen, mens du står utenfor og vil inn ...

STRØMTOM: Batteriet er ikke veldig glad i varmen. Kanskje bør du vurdere vedlikeholdslading. Foto: AUTOFIL
STRØMTOM: Batteriet er ikke veldig glad i varmen. Kanskje bør du vurdere vedlikeholdslading. Foto: AUTOFIL Vis mer

- Det er et stort problem at mange mister nøklene sine og glemmer å ta med med reservenøkkel. NAF-meldlemmer har nå en egen nøkkelforsikring som dekker tap av nøkkel. Det kan fort  koste opp mot 3500 kroner for en ny, sier Engebretsen.

Fylling av drivstoff Vær påpasselig når du fyller drivstoff i sommer. Det er faktisk over 50 feilfyllinger daglig i sommermånedene.

De aller fleste feilfyllingene gjelder bensin på dieselbilen (det motsatte er vanskeligere fordi munningen på dieselpistolen har større diameter enn tankåpningen).
Hvis du har fylt bensin på dieselbilen, så start for all del ikke bilen! Bilen din må fraktes til et verksted som kan tømme tanken.
Husk også at forsikringsselskapet gjerne dekker tømming og rens av tank, men det er mer tvilsomt om du får dekket eventuelle følgeskader.

Steinsprutskader Har du en steinsprutskade i frontruta, kan det være smart å få den fikset så snart som mulig. Dette gjelder selvsagt hele året.

Dersom du kjører rundt med en skade over lengre tid, vil det samle seg smuss og fuktighet i skaden. Det vil gjøre det vanskeligere å få et pent resultat når du senere skal fikse det.

Reparasjon av steinsprutskader er gratis (om du har kaskoforsikring). Lar du skaden bli større slik at du må bytte hele ruta, må du derimot betale egenandel.

Dersom fuktigheten får trenge inn i folien som ligger mellom to lag med glass i frontruta, vil det bli et grått felt i ruta. Og skitt i såret gjør det vanskeligere å få et pent resultat.

Det kan også lønne seg å legge en rull med gjennomsiktig teip i bilen til langturen. Dersom du skulle få en steinsprutskade underveis, er det smart å sette en teipbit over skaden, som vil beskytte det mot støv, skitt og fuktighet til du kommer hjem og får fikset det.

Pass på tyvene - sov på vognkortet! Hvert år stjeles det flere personbiler i Vest-Europa enn det finnes biler i Norge. Det er med andre ord god grunn til å sove med vognkortet under puta når man er på ferietur. Vognkortet er bilens identitetspapir, og dermed biltyvens ønskedrøm å finne i hanskerommet.

Vognkortet er bilens "pass" ved grensepassering og letter salget betydelig. Tidligere var det enklere å skaffe nytt eller forfalske, men nå er vognkortet som originaldokument et gullkantet papir. La det derfor ikke ligge i bilen over natta på ferietur på kontinentet enten parkeringsplassen er bevoktet eller ikke.

Heldigvis utstedes nå alle nyregistrerte biler med to-delt vognkort, hvor den ene delen skal oppbevares hjemme som sikkerhet. Alle biler registrert før 1. juli 2004 har imidlertid de gamle vognkortene, som ligger i hanskerommene og venter på tyven. Noen har til og med liggende reservenøkler til bilen i hanskerommet.

FYLL PÅ: En fullastet bil krever mer luft i dekkene enn om du kjører alene. Foto: DINSIDE.NO
FYLL PÅ: En fullastet bil krever mer luft i dekkene enn om du kjører alene. Foto: DINSIDE.NO Vis mer

Ta ut vognkortet når du parkerer, og la hanskerommet stå åpent slik at potensielle tyver ser at det ikke er noe av betydning/verdi, og ikke bryter seg unødvendig inn i bilen.

LES OGSÅ: Slik pakker du riktig

LES OGSÅ: Verdens 15 mest utrolige veistrekninger

LES OGSÅ: Feil drivstoff kan bety katastrofe

ENKEL REPARASJON:  Ha med deg en taperull for å fikse evt. steinsprutskader. Foto: KRISTIN SØRDAL / DINSIDE.NO
ENKEL REPARASJON: Ha med deg en taperull for å fikse evt. steinsprutskader. Foto: KRISTIN SØRDAL / DINSIDE.NO Vis mer