I VARMEN: Trening i varmen kan føre til dehydrering og heteslag. Foto: NTB Scanpix
I VARMEN: Trening i varmen kan føre til dehydrering og heteslag. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slik unngår du dehydrering og heteslag når du trener

Ikke legg ut på langtur i varmen uten væskebalanse og akklimatisering. Det kan i verste fall føre til heteslag.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det kan være fristende å legge ut på en lang treningsøkt når solen endelig steker, men er ikke kroppen forberedt på varmen kan det raskt bli ubehagelig.


Ekstra påkjenning

– Det er ikke så ofte vi opplever slike utfordringer i Norge, men reiser vi til varmere strøk skal det ikke mye til før kroppen må jobbe mer for å regulere kroppstemperaturen, sier Anu Koivisto, klinisk ernæringsfysiolog ved Olympiatoppen. 


– Å trene i høye sommertemperaturer er en ekstra påkjenning for kroppen, og spesielt om du ikke akklimatisert og undervurderer væskeinntaket. Det kan få svært ubehagelige følger, sier hun.

Varmeproduksjon og varmetap

Kroppen vår trives best når temperaturen holdes konstant. Til det kreves en balanse mellom varmeproduksjon og varmetap. Denne reguleringen foregår ved hjelp av hypothalamus, et avgrenset område i hjernen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn