LITE TILITT: En fersk undersøkelse utført av forbrukerorganisasjoner i EU og Norge, viser at håndverkere er den yrkesgruppa vi stoler aller minst på. Faktisk scorer både bilselgere og finansmeklere høyere. Foto: COLOURBOX
LITE TILITT: En fersk undersøkelse utført av forbrukerorganisasjoner i EU og Norge, viser at håndverkere er den yrkesgruppa vi stoler aller minst på. Faktisk scorer både bilselgere og finansmeklere høyere. Foto: COLOURBOXVis mer

Slik unngår du håndverker-fella

- Bad og kjøkken er de verste tilfellene.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Håndverkertjenester skaper ofte problemer og tvister for forbrukeren.

- Gjør klare avtaler og kontroller at håndverkeren har ordentlig sertifisering, råder Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet offentliggjorde i går sin halvårsstatistikk over antall henvendelser for råd og veiledning til dem. Flest av henvendelsene er knyttet til spørsmål om kjøp og salg av bil, husleie forårsaker også mange bekymringer.

På tredjeplass kommer henvendelser om problemer med håndverkertjenester, med 1 850 henvendelser så langt i år. Dette er en økning på rundt 800, sammenliknet med samme periode i fjor.

Lite tillit

- Det er ofte kunden ikke har skriftlige kontrakter, ofte er ikke pris avtalt og det kan dukke opp misforståelser underveis som fører til konflikt, sier Flesland til Dagbladet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn