TRAPP OPP GRADVIS: - Mange tror at høy treningsmengde gjør deg mer skadeutsatt, men det er ikke nødvendigvis sånn. Det handler mer om hvordan man kommer seg dit. Treningsmengden må trappes opp gradvis, sier Kevin Nordanger Martin, fysioterapeut ved NIMI. Bildet er fra Sentrumsløpet i Oslo i fjor, et løpemål for tusenvis av mosjonister. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
TRAPP OPP GRADVIS: - Mange tror at høy treningsmengde gjør deg mer skadeutsatt, men det er ikke nødvendigvis sånn. Det handler mer om hvordan man kommer seg dit. Treningsmengden må trappes opp gradvis, sier Kevin Nordanger Martin, fysioterapeut ved NIMI. Bildet er fra Sentrumsløpet i Oslo i fjor, et løpemål for tusenvis av mosjonister. Foto: Vidar Ruud / NTB ScanpixVis mer

Slik unngår du løpeskader

Geir Berg (43) mistet åtte måneder med løping på grunn av en overbelastningsskade. I dag løper han endelig igjen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Han elsker å løpe og har gjort det hele livet. Da han ble eldre satset han på mellomdistanse, men har slett ikke glemt kunsten å løpe fort selv om han har passert 40 år. Firebarns faren Geir Berg (43) holder koken, men fikk en bråstopp i fjor vår da løpeskaden plantar fascitt dukket opp.

- Jeg trente hardt, og løpte mye på mølle. Målet var å komme under 4.00 minutter på 1500 meter, og jeg la opp treningen deretter. Dessverre ble jeg skadet, og det er ikke før i vinter jeg har kunnet løpe ordentlig igjen, nesten et år etterpå, forteller Geir og viser oss stedet hvor smerten satte seg.

Unngå «for mye, for fort»

Vi har snakket med to eksperter som jobber med idrettsskader til daglig, og de er enige i en ting. At løpeskader som regel kommer av en overbelastning. At vi øker løpemengden for fort.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn