KNESMERTER? Det er vanlig med problemer rundt kneskålen og slitasje av menisk og brusk ved kondisjonstrening. Foto: NTB Scanpix / Microstock
KNESMERTER? Det er vanlig med problemer rundt kneskålen og slitasje av menisk og brusk ved kondisjonstrening. Foto: NTB Scanpix / MicrostockVis mer

Slik unngår du skadene som ødelegger treninga

Ta de viktige grepene før avbrekket blir langt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

De fleste har opplevd skader i forbindelse med trening.

Ettersom en av de vanligste årsakene til skader er overbelastning, er det ekstra viktig å kjenne til hvordan du kan forebygge dem.

- Trener for hardt, for mye og for ensidig

- Det er viktig å tilpasse seg sitt nivå, øke gradvis og trene variert. Mange trener for hardt, for mye og for ensidig, forteller Krisitin Gretberg, fysioterapeut og lege - med spesialisering innen allmenn medisin og idrettsmedisin.

Blant annet er det en trend blant ivrige mosjonister å delta på maraton, bakkeløp og lignende - mange uten at de har løpt noe særlig i forkant.

- En gjenganger er de som begynner sin løpetrening, og har New York Maraton som mål.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn