MYE AV DET SAMME: Mange glemmer at det går fint å grille andre ting enn hamburgere, pølser og koteletter. Ved å variere grillmaten, kan du få nye smaksopplevelser, redusere inntaket av mettet fett og unngå at måltidet blir en kaloribombe, mener ekspertene. Foto: JØRGEN KVALSVIK
MYE AV DET SAMME: Mange glemmer at det går fint å grille andre ting enn hamburgere, pølser og koteletter. Ved å variere grillmaten, kan du få nye smaksopplevelser, redusere inntaket av mettet fett og unngå at måltidet blir en kaloribombe, mener ekspertene. Foto: JØRGEN KVALSVIKVis mer

Slik velger du den sunne grillmaten

Du kommer langt med sunnere tilbehør.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Jacob Aspelin (26) og kompisen Dag Erik Kokk (26) har pakket engangsgrillen og lagt seg til på stranda på Huk i Oslo. I dag står pølser på menyen.

- Pølser er enkelt å ha med på tur. Jeg bare tok en pakke som så gode ut. Hjemme er det fint med godt tilbehør, som salat, sier Jacob.

- Egentlig er vi ganske bevisste i matveien, sier Dag Erik.

De er akkurat ferdige med en hard løpetrening, en intervalløkt. Snart skal de løpe halvmaraton i Oslo Maraton.

- Nå ligger vi bare og restituerer oss, sier Jacob.

Sunt

- I utgangspunktet er grilling sunt, men mange har kjørt seg fast i et spor. Variasjon er viktig. Ved å grille fisk og grønnsaker, kan du få nye matopplevelser.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn