Slik velger du frokostblanding

La for all del ikke barna velge frokostblanding selv.

STÅ PÅ DITT: Barn er glad i søte frokostblandinger, men foreldrene bør passe på at frokostblandingen ikke inneholder for mye sukker og fett. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
STÅ PÅ DITT: Barn er glad i søte frokostblandinger, men foreldrene bør passe på at frokostblandingen ikke inneholder for mye sukker og fett. Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Frokostblanding er et raskt, enkelt og populært valg til frokost.

Over én million nordmenn spiser frokostblanding om morgenen, og salget øker stadig, ifølge en fersk undersøkelse om nordmenns frokostvaner utført av Norstat på vegne av Quaker Havrefras.

Blant de yngre i byene velger stadig flere frokostblanding om morgenen, og det er særlig populært blant barnefamiliene, ifølge undersøkelsen.

Magasinet Foreldre & Barn har tidligere fått en ernæringsrådgiver til å vurdere ni ulike frokostmåltider til barn, for å finne ut hvor sunne de er. Se testen.

Barna bestemmer frokostblandingen Seks av ti foreldre oppgir i undersøkelsen at barna har ganske eller svært stor innflytelse på hvilken frokostblanding familien kjøper.

Men det er en dårlig taktikk - i alle fall om du ønsker at barna skal spise sunn og næringsrik frokost.

- Det er foreldrene som bør velge frokostblanding til barna. Ellers blir barna lett offer for markedsføringskrefter og velger ut fra hva som ser festlig ut, og dette er ikke alltid de sunneste produktene, sier klinisk ernæringsfysiolog Marianne Elisabeth Mathiassen.

Hun synes foreldre skal velge all mat barna skal spise - med få unntak.

- Er det bursdag eller tid for å kjøpe inn litt lørdagsgodt, kan barnet få velge. Men til hverdags må de voksne bestemme og ta gode ernæringsmessige valg for barna sine. Det blir helt feil å overlate dette viktige ansvaret til små barn, sier hun.

Det er ernæringsfysiolog Kari H. Bugge, fagsjef ved Grete Roede, enig i.

- Det er viktig at foreldre tar styringen og ikke lar barna velge, i alle fall ikke til hverdags, sier hun.

Dette vil barna ha til frokost om de får velge helt selv.

Det er lurt å ta seg tid til å lese vare- og næringsstoffdeklarasjonen når du skal velge frokostblanding til barna.

- Det kan ta litt ekstra tid, men finner du først frem til en variant med lite tilsatt sukker og mye fullkorn og fiber, og gjerne noe frukt, så har du klart å finne fram til et fornuftig produkt som kan kjøpes på nytt og på nytt, anbefaler ernæringsfysiolog Marianne Mathiassen.

Velg den «kjedelige» Ikke la faktorer som utseendet på kartongen, eller det at produktet for eksempel smaker sjokolade, være avgjørende for hvilken du velger.

- Barn vil gjerne ha de morsomme, fargerike pakkene, men tradisjonelt har disse vært de mest søte blandingene, som barn lett liker, sier Kari Bugge.

Kartonger med et litt mer kjedelig utseende, og som kanskje bare helt enkelt kalles for «müsli» eller lignende, er ofte sunne alternativer, sier Marianne Mathiassen, som tror det er lett å bli forvirret i jungelen av produkter.

- Noen reklamerer for eksempel med at produktet inneholder fullkorn, men leser du på næringsstoffinnholdet, ser du at det samtidig kan være mye tilsatt sukker, sier hun.

Se etter nøkkelhullet For mye sukker og fett i maten er ikke noen fordel for barna, verken til frokost eller til andre måltider.

BLAND SELV:  Da har du god kontroll på næringsinnholdet. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
BLAND SELV: Da har du god kontroll på næringsinnholdet. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer

- Mange har erfart at barna kan bli ukonsentrerte og få humørsvingninger av for mye sukker. Selv om det faktisk ikke finnes stort forskningsmessig belegg for å hevde at sukker gjør barn hyperaktive, er det altså flere som opplever at sukker har en negativ innvirkning på barnet, sier ernæringsfysiologen.

Har du det travelt på butikken, og ikke har tid til å sammenligne ingrediensene i de ulike blandingene, kan nøkkelhullsmerket gjøre valget enklere.

- Blandingene som er nøkkelhullsmerket skal inneholde mindre fett og sukker, og lite salt sammenlignet med andre produkter. De skal også ha et høyt fiberinnhold, sier Kari Bugge.

Ifølge Forbrukerrådets test av frokostblandinger for barn var det kun nøkkelhullsmerkede Quaker Mini Fras som hadde et akseptabelt sukkerinnhold.

Vær obs på fettet En del frokostblandingen er tilsatt mye fett. Spesielt usunt blir det om fettet er av den mettede typen.

Ett tips er å se etter ingredienser som kokosolje, palmeolje eller uspesifisert vegetabilsk olje, som ofte betyr usunt fett.

Mye sukker og fett betyr at det lett blir for mange kalorier, noe som øker risikoen for utvikling av overvekt.

- Barn i dag er relativt stillesittende, og da trenger de heller ikke så mange kalorier for å komme i energibalanse. Det er dessverre også slik at der det er mye sukker, er det lite næringsstoffer. Et produkt med mye tilsatt sukker inneholder derfor gjerne lite vitaminer og mineraler, sier Mathiassen.

Nok vitaminer og mineraler er viktig for en kropp som skal vokse.

Lurer du på hvor sunne de forskjellige typene frokostblanding egentlig er, kan du sjekke DinKosts test av sunne frokostblandinger.

Et fullverdig frokostmåltid Frokostblanding kan være en sunn basis for en frokost.

For at det skal bli et fullverdig måltid bør det også inngå et meieriprodukt, som yoghurt eller melk som man blander i eller heller over.

- Melk på frokostblandingen sikrer et flott proteininnhold i måltidet, har ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky tidligere uttalt til DinKost.

I tillegg inneholder melken stoffer som gjør at proteinet i kornvarene tas bedre opp. Velger du mager melk, får du i deg ekstra mye kalsium, og du begrenser inntaket av mettet fett.

Det er Marianne Mathiassen helt enig i.

- Mange har hørt at melk og brød utfyller hverandre ernæringsmessig. På samme måte vil en sunn frokostblanding og melk/yoghurt utfylle hverandre. Meieriproduktet bidrar også med viktig kalsium, som mange barn og unge får i seg for lite av, sier hun.

Frukt i eller ved siden av frokostblanding er også lurt.

- Til frokost er det også bra med en barneskje tran, særlig i vinterhalvåret, minner Marianne Mathiassen om.

SJEKK PAKKENE:  Mange av butikkblandingene er fulle av sukker. Se etter de litt «kjedelige» pakningene eller de som er nøkkelhullsmerket, anbefaler ernæringsekspertene. Illustrasjonsfoto: Scanpix
SJEKK PAKKENE: Mange av butikkblandingene er fulle av sukker. Se etter de litt «kjedelige» pakningene eller de som er nøkkelhullsmerket, anbefaler ernæringsekspertene. Illustrasjonsfoto: Scanpix Vis mer

Om barnet venner seg til å ta tran fra det er lite, vil det for de fleste ikke være noe problem å fortsette å tolerere tran når de blir større.

Les også:
Omega 3 for barn - stor Omega 3 guide
Bordskikk gir barna bedre helse
Sunn mat for sultne skolebarn
Kaos rundt barns kosthold

Saken ble opprinnelig skrevet av Foreldre & Barn for Klikk.no. Les her.