Slik venner du babyen av med brystmelk

Ti trinn til å slutte med pupp.

TRINNVIS: Det finnes ingen fast oppskrift for når og hvordan avvenningen fra brystet skal foregå, men en trinn for trinn-guide kan hjelpe deg. Illustrasjonsfoto: iStockphoto
TRINNVIS: Det finnes ingen fast oppskrift for når og hvordan avvenningen fra brystet skal foregå, men en trinn for trinn-guide kan hjelpe deg. Illustrasjonsfoto: iStockphoto Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det kan være mange grunner til at man vil trappe ned på ammingen.

En vanlig årsak er at barnet begynner i barnehage, eller at mor skal tilbake på jobb.

Lov å bli lei Her i landet tenker man gjerne at avvenningen kan skje når barnet er rundt tolv måneder, fordi det er lagt opp til at mor er tilbake i arbeid etter cirka et år.

Norske helsemyndigheter anbefaler å fullamme i seks måneder, og fortsette med morsmelk som basis i kosten frem til 12 måneders alder. Verdens helseorganisasjon anbefaler å fortsette ammingen fram til barnet er to år.

Mange mødre som ammer lenger, føler det er tabu.

Men det er ikke uvanlig at kvinner ønsker å trappe ned på ammingen før barnet er fylt ett år. Det kan for eksempel skyldes sykdom og at mor må ta medisiner som kan skade barnet.

Ofte blir de større barna mer nysgjerrig på omgivelsene og mindre opptatt av brystet. Da er det desto enklere å stoppe ammingen.

Mor kan også bli lei av å amme, eller synes at det er ubehagelig.

Uansett grunn, er det viktig å ta hensyn til barnet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer