Slik vil de kutte bilavgiftene

Kuttene NAF, KNA, Amcar og BIL ber om - og hvorfor de ikke blir hørt.

VIL ENDRE BILAVGIFTENE: Amcars Hillberg Ove Johansen (f.v.), Bilimportørenes Landsforenings Erik Andresen, NAFs Line Lillebø Osfoss og KNAs Jan Johansen. Foto: Geir Svardal
VIL ENDRE BILAVGIFTENE: Amcars Hillberg Ove Johansen (f.v.), Bilimportørenes Landsforenings Erik Andresen, NAFs Line Lillebø Osfoss og KNAs Jan Johansen. Foto: Geir Svardal Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Norge har svært høye bilavgifter og en gammel bilpark. Nå forlanger flere bilorganisasjoner lavere avgifter. Det kommer neppe til å skje.

Høye norske bilavgifter gir svært høye bilpriser og bidrar til at vi har et dyrt bilhold. Flere bilorganisasjoner krever at avgiftene må endres og reduseres kraftig, slik at vi kan få en mer moderne, mer miljøvennlig og mer trafikksikker bilpark.

I dag er nemlig situasjonen at Norge, ved siden av Danmark, har Europas høyeste bilavgifter. Vi har også en av de eldste bilparkene i Europa, noe som påvirker både trafikksikkerhet og miljø.

En omfattende endring av bilavgiftene forutsetter at det blir slutt på prinsippet om provenynøytralitet (at Statens samlede inntekter fra skatter og avgifter fra bilistene ikke skal påvirkes av en omleggelse av avgiftsystemet), og på at bilavgiftene skal bidra til å finansiere andre deler av det norske samfunn, som barnehager, helse og omsorg, hevder bilorganisasjonene.

- Bilavgiftene er endret i riktig retning, men det er ikke aktuelt å ta ned bilavgiftene så kraftig som enkelte bilorganisasjoner ønsker, er budskapet fra statssekretær i Finansdepartementet, Kjetil Lund.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer