RENAULT FRENDZY: Forener arbeidsbilen og fritidsbilen. Har 2,25 kubikkmeter lasteplass og tilkoblingsmuligheter for integrert mobilt kontor. Foto: Renault
RENAULT FRENDZY: Forener arbeidsbilen og fritidsbilen. Har 2,25 kubikkmeter lasteplass og tilkoblingsmuligheter for integrert mobilt kontor. Foto: RenaultVis mer

Slik vil vi ferdes i åra som kommer

Små urbane gjerrigknarker trenger ikke se ut som legoklosser på hjul.

• FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK

(Dagbladet): Norge er et av verdens viktigste markeder for salg av elbiler, mye takket være viktige insentiver fra myndighetene som gratis bomring, fri parkering, bruk av kollektivfelt, gratis bruk av ladestasjoner og fritak for engangsavgift.

Framtidas urbane elbiler byr på mer enn å frakte to personer utslippsfritt fra A til B.

Disse fire har på verdifulle egenskaper, enten du skal frakte folk, bagasje eller begge deler.

ENSETER: Volkswagen NILS vil neppe bevare navnet sitt når den settes i produksjon. Foto: Volkswagen
ENSETER: Volkswagen NILS vil neppe bevare navnet sitt når den settes i produksjon. Foto: Volkswagen Vis mer

Eller kanskje bare deg selv?

Enmannsshow Den kanskje mest spesielle er Volkswagen NILS.

Det er en énseter, omtrent som en scooter med fire hjul og tak. Den er bare tre meter lang og 1,4 meter bred, og veier 460 kilo.

Elektromotoren på 34 hestekrefter sender NILS til 100 km/t på elleve sekunder.

Rekkevidden er på 65 kilometer, og en fullading av batteriene skal ikke ta mer enn to timer.

Det beste fra to verdener Renault har valgt en litt annen løsning på sin elektriske bybil.

ALT-I-ETT: Renault Frendzy er både familiebil, arbeidsbil og mobilt kontor i ett. Foto: Renault
ALT-I-ETT: Renault Frendzy er både familiebil, arbeidsbil og mobilt kontor i ett. Foto: Renault Vis mer

Frendzy skal nemlig forene arbeidsbilen og fritidsbilen i ett.

Den er ikke mer enn fire meter lang, men byr på hele 2,25 kubikkmeter lasteplass med baksetene nedfelt.

Frendzy inneholder også multimedieunderholdning og tegnetavler for barn i baksetet, samt tilkoblingsmuligheter for integrert mobilt kontor.

En 60-hesters elmotor sørger for framdriften.

Føreren i fokus BMW kaster seg også på elbølgen, men glemmer ikke at merket for mange er synonymt med kjøreglede.

SPORTY: BMW i3 er både elektrisk og praktisk, men går samtidig som et uvær. Foto: BMW
SPORTY: BMW i3 er både elektrisk og praktisk, men går samtidig som et uvær. Foto: BMW Vis mer

Deres i3 har plass til fire, veier 1250 kilo og har 170 hestekrefter.

Med en 0-100-tid på kvikke 7,9 sekunder skal den underholde så vel som å skåne miljøet.

Rekkevidden er oppgitt til 160 kilometer, og i3 vil komme på markedet mot slutten av 2013.

Det går også rykter om at modellen vil komme som plugin-hybrid på sikt, der en liten forbrenningsmotor vil sørge for framdriften hvis den oppladbare elmotoren går tom for strøm.

Lekkerbisken Audi A2 Concept skal by på god plass for fire til tross for en lengde på bare 3,8 meter. Designet på den lille elbilen er futuristisk og sporty, og innvendig er praktiske løsninger i fokus.

Blant annet er det oppbevaringsrom under setene, og plass til en bysykkel mellom baksetene.

Det mest revolusjonerende skal være neste generasjons LED-teknologi, som går igjen både inn- og utvendig.

Mange av bilens funksjoner styres ved hjelp av en trykkskjerm plassert på rattet.

Ifølge Audi vil A2 Concept by på sportslige ytelser og stor rekkevidde.

ALLROUNDEREN: Audi A2 Concept har plass til fire, nyskapende teknologi og lang rekkevidde. Skisse: AUDI
ALLROUNDEREN: Audi A2 Concept har plass til fire, nyskapende teknologi og lang rekkevidde. Skisse: AUDI Vis mer