LUFTSMERTER? Eksperten kan fortelle at oppblåst mage skyldes økt mengde gass i den øvre eller nedre delen av magetarmkanalen - det vil si magesekken (øvre) eller tynn- og tykktarmen (nedre). Foto: FOTOLIA
LUFTSMERTER? Eksperten kan fortelle at oppblåst mage skyldes økt mengde gass i den øvre eller nedre delen av magetarmkanalen - det vil si magesekken (øvre) eller tynn- og tykktarmen (nedre). Foto: FOTOLIAVis mer

Sliter du med luft i magen?

Dette er de vanligste årsakene til problemet.

(KK.no) Rumler det i magen?

Mageproblemer skyldes ofte hva du har spist, og selv om det meste av mat skal være ganske greit å fordøye, er det noen matvarer som byr på noen utfordringer.

Og det er ikke bare snakk om chili, kål og erter.

En svært vanlig følge av mageproblemene er oppblåsthet og luftplager - noe som kan være voldsomt irriterende.

Men hva skyldes det egentlig?

Inaktivitet, nedsatt tarmbevegelse og svelging av luft - Det er normalt å ha gass i magetarmsystemet. Det er vanligvis cirka 200 ml gass i magetarmsystemet, og den utgjøres av nitrogen, hydrogen, oksygen, karbondioksid og hos noen metangass, sier ernæringsprofessor ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon, til KK.no.

Han forklarer at en del av gassen kommer fra luft vi svelger med mat og drikke.

- Det dannes dessuten en god del gass under fordøyelse og transport av mat og tarmsafter i magetarmkanalen.

Han forteller at oppblåst mage skyldes økt mengde gass i den øvre eller nedre delen av magetarmkanalen - det vil si magesekken (øvre) eller tynn- og tykktarmen (nedre).

Vanlige årsaker til at problemer oppstår, er inaktivitet, nedsatt tarmbevegelse, svelging av luft, enkelte matvarer og spesielle sykdommer - blant annet cøliaki (allergisk reaksjon på gluten) og laktoseintoleranse (vanskeligheter for å fordøye melkesukker).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke spis maten for fort Et viktig grep for å forebygge problemer - som også Drevon nevner, er å tenke over hvordan du spiser maten din.

Veldig mange sluker nemlig en del luft når de spiser. Dette har også Brynjulf Barexstein, lege og svarlegesjef i Lommelegen.no tidligere uttalt til KK.no.

- Den største årsaken til luftsmerter er svelging av luft når du spiser og drikker. Dette gjelder spesielt hvis du spiser maten for raskt, eller svelger den ned med mye væske, sier han.

I tillegg må du tenke over hva du spiser. For det er ikke bare kål og sukkerfri tyggis som kan få magen til å ese, men også matvarer som inneholder mye fiber.

- Det gjelder blant annet frukt og grønnsaker, helkorn og belgfrukter, i tillegg til gassholdig drikke som brus og øl. Jordskokker er også en notorisk gassdanner, sier Barexstein.

Hvis du er usikker på om maten du skal spise vil bidra til oppblåsthet og luft, har han noen tips til hva du bør se etter:

- Vær obs på fiber og kunstige søtningsmidler innen sukkeralkoholer som sorbitol, mannitol, xylitol, i tillegg til karbohydratet inulin (må ikke forveksles med insulin), som blant annet finnes i jordskokk.

Matvarene som er ekstra tøffe for magen I tillegg til kål, sukkerfri tyggegummi og kullsyreholdige drikker, er det også en del andre matvarer som kan skape litt problemer for magen din.

FRITERT MAT: Fritert mat er ofte veldig tungt for magen, og det resulterer i at det blir produsert mer magesyre, som fører til halsbrann.

VIKTIG Å FOREBYGGE: Hvis problemet først har oppstått, er det ikke så mye å gjøre med det. Derfor er det desto viktigere å forebygge. Foto: FOTOLIA
VIKTIG Å FOREBYGGE: Hvis problemet først har oppstått, er det ikke så mye å gjøre med det. Derfor er det desto viktigere å forebygge. Foto: FOTOLIA Vis mer

For mye fettholdig mat kan også føre til noe som kalles fettdiaré. Det innebærer at man har konsumert for store mengder fett til at kroppen klarer å fordøye det, og dermed vil det bli mye større mengder i avføringen.

ALKOHOL: Alkohol bidrar til at lukkemuskelen fra magen blir mer avslappet, og dermed er det lettere at magesyre vil komme opp igjen og gi deg halsbrann.

Alkohol kan også bidra til å svekke enkelte enzymer i magen og hindre næringsstoffer fra å bli absorbert. For mye alkohol kan også føre til diaré og kramper, men med mindre du ikke har gastrointestinal lidelse skal ikke moderate mengder irritere fordøyelsessystemet. Faktisk kan et glass rødvin om dagen gjøre deg godt.

SJOKOLADE: Selv om sjokolade er aldri så godt, er det ikke like gunstig for fordøyelsen din. En studie fra 2005 viste at dette spesielt gjelder for personer som allerede har en irritabel tarm, eller som sliter med forstoppelse.

Men det er ikke nødvendigvis sjokoladen i seg selv som er synderen. Mange mennesker er allergiske mot melk, og derfor kan det være dette innholdet som gir reaksjonene. I tillegg er det flere varianter som inneholder koffein, som kan bidra til kramper, oppblåsthet og diaré.

- Det beste er å forebygge Men hva gjør du når du først har kastet innpå en pakke tyggegummi og en halvliter lettbrus, og magen begynner å krangle?

Ifølge Barexstein, er det viktigste for å unngå luftsmerter å forebygge.

- Det mest effektive er naturligvis å forebygge - det vil si å unngå eller redusere inntaket av maten som er nevnt ovenfor, sier han.

Når du først opplever luftsmerter, er det imidlertid gunstig å bevege på seg for å få ut lufta. For det er tross alt det eneste som hjelper når gassene først er blitt dannet. Inntil den kommer ut, vil den som kjent gi ubehag - til dels sterke smerter, som ved kolikk.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, sjekk også ut følgende saker:

Svir det når du tisser?
Derfor bør du få en orgasme i dag
Disse kvinnene bør kutte ned på brødet
Så ofte er det normalt å gå på toalettet

SJOKOLADE: Selv om det er aldri så godt, er det ikke så gunstig for fordøyelsen - det gjelder spesielt for personer som har irritabel tarm, eller som sliter med forstoppelse. Foto: FOTOLIA
SJOKOLADE: Selv om det er aldri så godt, er det ikke så gunstig for fordøyelsen - det gjelder spesielt for personer som har irritabel tarm, eller som sliter med forstoppelse. Foto: FOTOLIA Vis mer