VIL LYTTE: Michael O'Leary, toppsjefen i Ryanair, er mest kjent for å prate. Nå vil han lytte, sier han, og inviterer kundene til å sende ham råd. Foto: BERTIL ENEVAG ERICSON / AFP/ SCANPIX SWEDEN / NTB SCANPIX
VIL LYTTE: Michael O'Leary, toppsjefen i Ryanair, er mest kjent for å prate. Nå vil han lytte, sier han, og inviterer kundene til å sende ham råd. Foto: BERTIL ENEVAG ERICSON / AFP/ SCANPIX SWEDEN / NTB SCANPIXVis mer

- Slutt å spørre om jeg skal ha noe, la meg sitte i fred

Nå ber Ryanair-boss O' Leary om råd fra passasjerene.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): «Many thanks, Michael O' Leary, Da Boss». Slik underskrev toppsjefen i Ryanair en twitterinvitasjon om råd fra passasjerene for noen dager siden. Målet er å gjøre Ryanair til et bedre flyselskap.

Mange gnir seg i øynene.

Brevet fra «Michael Da Boss» kommer bare noen dager etter nyheten om Ryanair har besluttet å ansette en markedsdirektør. Også det et sjokk for mange.

Hissigproppen O'Leary vil lytte og lære og forsikrer at alle henvendelser vil bli mottatt med takknemlighet.

Bli heller hjemme Hittil har «Da Boss» fått en rekke svar. Nettstedet Metro gjengir ti kundekommentarer som er «mulig å trykke».

En kunde sier at det er verdt å bli igjen hjemme i Storbrittannia eller betale dobbelt for å unngå Ryanair. En annen anbefaler å ansette folk som kan noe og slutte å se på kundene som et onde.

En tredje sier det slik:

«Slutt å spørre meg hvert femte sekund og jeg ønsker ditt eller datt. La meg sitte i fred og lese!»

KUNDEFIENDTLIG: En ny rapport slakter kundeservicen i den grad at Ryanair havnet på jumboplass blant de største britiske merkevarene. Nå tar sjefen grep. Foto. JOHN T. PEDERSEN
KUNDEFIENDTLIG: En ny rapport slakter kundeservicen i den grad at Ryanair havnet på jumboplass blant de største britiske merkevarene. Nå tar sjefen grep. Foto. JOHN T. PEDERSEN Vis mer

Reaksjonen handler om alt fra håndbaggasje til skrapelodd - og gebyr for ikke å ha printet boardingkortet.

Men en passasjer sier at han aldri har hatt noen problemer. Så lenge man gjør det man skal, går alt fint.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frynsete rykte Er det konkurrenten Easyjet som puster for varmt i nakken?

Easyjet er blitt Europas tredje største flyselskap og kan siden i fjor smykke seg med tittelen «Europas beste lavprisselskap».

Ryanair ble på sin side nylig kåret til det verste selskapet innen kundeservice blant Storbritannias 100 største merkevarer av magasinet Which.

Det kan også være mange år med klagestorm fra kunder og ansatte som har sunket inn.

O'Leary anklages for slavekontrakter for de kabinansatte, mens pilotene hevder at selskapets arbeidsforhold er en trussel mot flysikkerheten.

Kundefiendtlig I rapporten som førte til jumboplass i magasinet Which gir passasjerer Ryanair det glatte lag.

Det fremkommer blant annet at selskapet oppleves som aggressivt og kundefiendtlig og de ansatte  som uhøflige og ubehagelige.

Selskapet har også lidd flere nederlag i retten nylig.

BITER DET I SEG: Ryanair-boss Michael O'Leary er kjent for å si hva han mener. Britisk presse samler på hans mest minneverdige uttalelser. Kanskje en penn vil gjøre susen nå som han inviterer til dialog med kundene. Foto: ADAM WARZAWA POLAND OUT / EPA / NTB SCANPIX
BITER DET I SEG: Ryanair-boss Michael O'Leary er kjent for å si hva han mener. Britisk presse samler på hans mest minneverdige uttalelser. Kanskje en penn vil gjøre susen nå som han inviterer til dialog med kundene. Foto: ADAM WARZAWA POLAND OUT / EPA / NTB SCANPIX Vis mer

Det vakte berettiget oppsikt da flyselskapet ikke «klarte» å betale en bot på 2000 euro etter å ha tapt overfor en passasjer i retten i Spania. Hvorfor ikke boten ble betalt? Fordi selskapet bare hadde 66,77 euro på sin spanske konto.

Det ble ikke mer av saken. Advokaten mente at det å slåss videre mot Ryanair i Irland ville bli en årelang prosess.

Resultatfall Det kan også være resultatfallet på 21 prosent og nedgangen i aksjen tidligere i år som har gitt kalde føtter.

For selv om 80 millioner passasjerer fløy med Ryanair i 2012, en trafikkvekst på tre prosent, ble det ikke mer penger i kassa.

Resultat etter skatt var på «bare» 78 millioner euro i første kvartal, langt dårligere enn i fjor og svakere enn ventet.

Lover bot og bedring På selskapets ordinære generalforsamling denne måneden fikk O'Leary så mye pepper at han lovet å fjerne unødige irritasjonsmomenter for kundene.

Flere tiltak er satt i verk for å bedre kundeservicen. Du kan for eksempel laste ned en gratis ryanairapp. Det tidkrevende «captcha »skjemaet, som skal sjekke at du er en person, er også fjernet på den nye nettsiden.

Hvorvidt Ryanair vil offentliggjøre noen av korrespondansen med kundene er uklart, men med O'Learys forkjærlighet for forslag som doavgift i lufta og gebyr for overvektige passasjerer, vil det sikkert bli spennende mailutveksling framover.

Toppsjefen er kjent for å slenge med leppa. Britisk presse samler på uttalelsene hans. Endel av dem kan du lese her.

Mykere i kantene Etter snart 30 år i lufta tyder ting altså på at selskapet er villig til å legge om stilen.

Samtidig er det ikke noen direkte kundeflukt å spore.

På 29 år har Ryanair, ifølge tall fra den internasjonale flyselskapsorganisasjonen IATA, bygd seg opp til å bli verdens største flyselskap på internasjonale flyvninger.

Ryanair er nå verdsatt til 80 milliarder kroner.

En ting har passasjerene og Michael O'Leary felles. Ingen av partene ønsker å gjøre noe med prisene.