Slutt på lettkledde modeller på bilpansrene

Bilprodusentene vil ikke skremme kvinnelige kjøpere.

UØSNKET: Bilprodusentene er på vei bort fra å bruke lettkledde kvinner i sine reklamer og på messestander, mener flere omdømmeeksperter. Dette bildet er tatt på bilmessen i Beijing tidligere i år. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX
UØSNKET: Bilprodusentene er på vei bort fra å bruke lettkledde kvinner i sine reklamer og på messestander, mener flere omdømmeeksperter. Dette bildet er tatt på bilmessen i Beijing tidligere i år. Foto: AFP PHOTO/SCANPIXVis mer

||| (Dagbladet): - Dagene da bikinikledde kvinner draperte seg over bilpanserne er for lengst over, konstaterer David Fitzpatrick ved det britiske PR-byrået PFPR som spesialiserer seg på bilindustrien da Reuters møter ham under bilmessen «Paris Auto Show».

Fraværet av lettkledde kvinnelige modeller på den franske bilmessen er tydeligvis så påfallende at flere av de store internasjonale nyhetsformidlerne har valgt å omtale dette.

Ikke bare til pynt De fleste kvinnelige vertinnene Reuters observerer inne på messeområdet er tekkelig påkledd.

- Vi har kommet et stykke bort fra vertinner hvis rolle er å stå som en potteplante ved siden av bilen, kommenterer Claude Guillaume i vikarbyrået Mahola som leier ut omkring 600 kvinnelige og mannlige verter til det to uker lange bilarrangementet.

- Mine kunder fokuserer på kvaliteten av informasjonen som blir gitt ut.

Tekkes kvinnene Paris Auto Show arrangeres annenhvert år. Forrige gang hadde messen 1,4 millioner besøkende.

Flesteparten av disse var menn, men kvinneandelen var økende.

Og det er nettopp inntoget av kvinnene som gjør at bilbransjen nå modererer sitt uttrykk, tror Matt Thompson, markedsansvarlig i Storbritannia største nettside for bilsalg, Autotrader.

- Merkene som virkelig forstår bilistene endrer sitt image av åpenbare grunner. Hvorfor i alle dager vil man skremme bort en veldig viktig, like viktig, del av publikumet?

Dette inntrykket bekreftes av Allan Rushforth, visepresident i Hyundai Europa:

- Modellenes endrede rolle under en slik bilmesse reflekterer den økende anerkjennelsen av kvinner som en sentral del i kjøpeprosessen.

Grønn glamour Det stadig økende miljøaspektet ved bilbruken fører til at produsentene ønsker en mer nøktern profil både i sin markedsføring og på messestander, tror Rushforth.

- Det at bransjen nå går vekk fra lettkledde kvinner har sammenfalt, kanskje ikke helt tilfeldig, med det økende fokuset på miljøvennlig teknologi. Dette har brakt en ny og grønn glamour til bilmessene, kommenterer han.

PÅKLEDD: Flesteparten av de kvinnelige vertinnene på den franske motormessen i Paris framstår i en langt mer påkledd utgave enn tidligere, slik som her på standen til den franske elbilprodusenten Bollore. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX
PÅKLEDD: Flesteparten av de kvinnelige vertinnene på den franske motormessen i Paris framstår i en langt mer påkledd utgave enn tidligere, slik som her på standen til den franske elbilprodusenten Bollore. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX Vis mer

- Nå er det ikke lenger toppfarten fra 0-100 til som er salgsargumentet. Det er CO2-utslipp som avgjør bilens status og popularitet. Om det ikke er slik i dag, er vi på vei dit i nærmeste framtid, utdyper PR-ekspert Fitzpatrick.

Forsvarer kvinnene Utstillerne på den franske messen forteller at de er opptatt av å finne vertinner, så vel som verter, som har kunnskap til å kunne formidle grunnleggende informasjon om bilene til de besøkende.

- Vi produserer for massemarkedet. Modeller er noe Maserati eller Ferrari ville ha brukt. De opererer i en egen nisje og er opptatt av å selge sine helt spesielle produkter til et lite fåtall av kjøpere, forteller en talskvinne for Renault.

Fiat Gruppen, som står bak blant annet Ferrari, Alfa Romeo og Maserati, har tidligere fått kritikk for bruk av lettkledde kvinner i sine reklamer og på bilmesser.

En talsmann for selskapet framhever likevel at de er langt ifra å trå over noen grenser.

- Det er en forskjell å ha jenter i designerklær og jenter som ser billige ut.

BESTSELGER: Den syvende generasjon VW Passat ble introdusert under den franske bilmessen. Det kommer garantert til å bli en av storselgerne i Norge neste år. Foto: EPA/SCANPIX
BESTSELGER: Den syvende generasjon VW Passat ble introdusert under den franske bilmessen. Det kommer garantert til å bli en av storselgerne i Norge neste år. Foto: EPA/SCANPIX Vis mer