Smart å sjekke grovhetsprosenten

Vi har testet frosne rundstykker.

GROVT ER RELATIVT: Og brødskalaen er for grov, så sjekk grovhetsprosenten om du vil være sikker på at de grove rundstykkene faktisk er grove. Foto: ERIK HELGENESET
GROVT ER RELATIVT: Og brødskalaen er for grov, så sjekk grovhetsprosenten om du vil være sikker på at de grove rundstykkene faktisk er grove. Foto: ERIK HELGENESET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Bramat.no): Det er sommerferie, og bedre tid til frokost. Kanskje blir det varme rundstykker flere dager i uka.

Hvilke rundstykker pleier du å velge? Grove, eller de som er laget på finmalt mel og tilnærmet lik loff?

Hvis du ikke spiser rundstykker så ofte, så har det selvfølgelig ikke så mye å si.

Men hvis halvstekte rundstykker er noe du spiser jevnlig, til frokost, lunsj, eller som tilbehør sammen med middagen, så er det lurt å velge noen av de groveste.

Det er ikke like lett å se ved første øyekast.

En viktig kilde til fiber? I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i rundstykker som betegnes som grove.

Men selv om de har et utseende eller navn som tilsier at de er grove, er det stor forskjell på grovhetsprosenten og innholdet av fiber i de forskjellige typene.

Noen rundstykker inneholder ikke mer enn 5 gram fiber per 100 gram, selv om de gir seg ut for å være grove. Det er ikke så veldig mye når vi vet at vi bør ha i oss rundt 35 gram fiber per dag.

Les også: Kjør på med fiber

Sammen med grønnsaker, er brød, knekkebrød, rundstykker og annen kornmat våre viktigeste kilder til fiber. I hvert fall hvis du velger grove typer.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.