BARNAS FAVORITT: De eldste barna kan lage dette i toast- eller vaffeljern. Enkelt og godt! Foto: MARIT RØTTINGSNES WESTLIE
BARNAS FAVORITT: De eldste barna kan lage dette i toast- eller vaffeljern. Enkelt og godt! Foto: MARIT RØTTINGSNES WESTLIEVis mer

Smart snacks når du bare er litt sulten før middag

Med disse fristende smårettene kan du trygt la barna raide kjøleskapet før middag.

(Dagbladet): Når barna kommer sultne hjem fra skolen før foreldrene, tar de gjerne saken i egne hender.

TOBARNSMOR OG BLOGGER: Marit Røttingsnes Westlie lar gjerne barna på 12 og 14 spise brødskiver før middag, men har også flere fristende alternativer på lur.
TOBARNSMOR OG BLOGGER: Marit Røttingsnes Westlie lar gjerne barna på 12 og 14 spise brødskiver før middag, men har også flere fristende alternativer på lur. Vis mer

Med vekslende hell. 

SMART PLANLEGGING: Gjennom litt planlegging er det enkelt å sørge for at barna spiser sunt før middag, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Foto: FRUKT.NO
SMART PLANLEGGING: Gjennom litt planlegging er det enkelt å sørge for at barna spiser sunt før middag, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Foto: FRUKT.NO Vis mer

- Barna kan fort plyndre kjøleskapet, og det er lett å falle for usunne fristelser. Dette kan unngås hvis vi voksne legger til rette for sunn og god snacks, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen ved Opplysningskontoret for frukt og grønt, Frukt.no, til Dagbladet.

Rydd unna søtsakene Planlegging og tilgjengelighet er alfa omega for å lykkes med de sunnere alternativene.

METTENDE SMOOTHIE: Tilsetter du havregryn og banan i smoothien, blir den enda mer mettende. Foto: MARIT RØTTINGSNES WESTLIE
METTENDE SMOOTHIE: Tilsetter du havregryn og banan i smoothien, blir den enda mer mettende. Foto: MARIT RØTTINGSNES WESTLIE Vis mer

- Flytt bort søtsakene og sats på sunn snacks som demper sultfølelsen uten å ødelegge appetitten til middag. Det kan være noe så enkelt som å ha ferdig oppkuttet grønnsaker og frukt i kjøleskapet som barna kan forsyne seg av når de kommer hjem, gjerne med en god kesamdip til. Det er fargerikt, innbydende og godt, sier Andersen.

SØT FRISTELSE: Gresk yoghurt, banan, müsli og syltetøy lagvis i en skål eller et glass er en smart måte å dempe søtsuget på. Foto: MARIT RØTTINGSNES WESTLIE
SØT FRISTELSE: Gresk yoghurt, banan, müsli og syltetøy lagvis i en skål eller et glass er en smart måte å dempe søtsuget på. Foto: MARIT RØTTINGSNES WESTLIE Vis mer

For Marit Rønningsnes Westlie, som driver matbloggen Fru Timian og har gitt ut en rekke kokebøker, er variasjon et viktig stikkord.

SUNN DIP: En kesambasert dip er rik på proteiner og gjør grønnsakene enda mer fristende. Foto: FRUKT.NO
SUNN DIP: En kesambasert dip er rik på proteiner og gjør grønnsakene enda mer fristende. Foto: FRUKT.NO Vis mer

- Jeg har to barn på 12 og 14 år, og selv om brødskiver funker fint er det er også viktig med variasjon gjennom andre og litt mer spennende alternativer, sier hun.

Sunne fristelser Marit Røttingsnes Westlie anbefaler enkel mat som er næringsrik og metter passelig før middag. Denne kan lages klar til de yngste barna av foreldre på forhånd, eller tilberedes av de litt eldre barna.

- Gresk yoghurt med syltetøy (gjerne hjemmelaget eller med minst seksti prosent bær) og frokostblanding er fint å ha lagvis i en boks eller et glass i kjøleskapet, tipser hun.

Smoothie med havregryn og banan er et annet, godt alternativ.
 
- Bananen og havregrynet gir en passelig metthetsfølelse før middag. Smoothien kan du ha klar i et tett glass i kjøleskapet, eller så kan de litt eldre barna fint lage den selv.

Toastjern og vaffeljern kan også brukes av de eldste.

- Lomper med ost og skinke er lettvint og godt! Det går også an å ha litt middagsrester fra dagen før som barna enkelt kan varme i mikrobølgeovnen, sier hun.

Under finner du tre av Fru Timians beste mellommåltidsoppskrifter.