ENORM: Når Istanbul New Airport åpner 29.oktober 2018 blir den en av verdens største med kapasitet til 90 millioner passasjerer. Målet er 200 millioner passasjerer innen 10 år. Illustrasjon: IGA
ENORM: Når Istanbul New Airport åpner 29.oktober 2018 blir den en av verdens største med kapasitet til 90 millioner passasjerer. Målet er 200 millioner passasjerer innen 10 år. Illustrasjon: IGAVis mer

Istanbul

Snart åpner det som har tatt mål av seg til å bli verdens største flyplass

Interaktive kart på mobilen, egen museumsavdeling og verdens største VIP-lounge gjør Istanbuls nye flyplass interessant for mer enn størrelsen når den åpner i slutten av oktober.

Om under en måned åpner den nye flyplassen som skal ta Tyrkia og det nasjonale flyselskapet Turkish Airlines til nye høyder.

Tyrkias nasjonaldag 29. oktober er D-dag for Istanbul New Airport som prosjektet går under, og da spares det ikke på ambisjonene.

Ved åpning har flyplassen tre landingsbaner og en kapasitet på 90 millioner passasjerer og vil umiddelbart bli den tredje største i verden etter Atlanta og Beijing om målet nåes. Videre er planene å utvide til hele seks landingsbaner og 200 millioner passasjerer i løpet av de neste ti årene, nesten dobbel kapasitet av det verdens travleste flyplass Atlanta har i dag.

LOUNGE: VIP-loungen på den nye flyplassen skal bli verdens største i sitt slag. Illustrasjon: IGA
LOUNGE: VIP-loungen på den nye flyplassen skal bli verdens største i sitt slag. Illustrasjon: IGA Vis mer

Målet er at flyplassen skal være effektiv og praktisk med alt under ett tak.

– Istanbul er en naturlig hub i verden – innen en radius på fem timer kan man nå 66 land fra Istanbul, så det er en perfekt beliggenhet, påpekte Turkish Airlines´ styreleder Ilker Ayci da han nylig talte på et forretningsevent i Istanbul.

Enorm flytteprosess

Per i dag går fortsatt all trafikk gjennom Atatürk flyplass, som med kapasitet til 63 millioner passasjerer lenge har vært sprengt.

Den nye flyplassen ligger nord for Atatürk, 35 km fra Istanbul. Flytteprosessen er enorm: Det er den største flyttingen i luftfartens historie, den nærmeste er bare halvparten så omfattende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LUFTIG: I avgangshallen blir det høyt under taket og langt luftigere enn det er på dagens Atatürk flyplass. Illustrasjon: IGA
LUFTIG: I avgangshallen blir det høyt under taket og langt luftigere enn det er på dagens Atatürk flyplass. Illustrasjon: IGA Vis mer

Til sammenligning har Gardermoen en kapasitet på nærmere 40 millioner passasjerer når den pågående utbyggingen er ferdig.

Nordmenn vil kanskje kjenne igjen enkelte elementer fra Gardermoen, for det er faktisk samme selskap som har stått bak mye av designet, norske Nordic Office of Architecture. De har sammen med Haptic Architects fra Oslo og London, og Grimshaw fra London hatt ansvaret for prosjekteringen av mega-flyplassen.

TAXFREE: Shopping-områdene blir enorme. Illustrasjon: IGA
TAXFREE: Shopping-områdene blir enorme. Illustrasjon: IGA Vis mer

Daglig leder i Nordic Office of Architecture Gudmund Stokke, har da også tidligere sagt til flysmart24 at de har hentet flere ideer fra Gardermoen, som inngangene med portaler av tre og spilene på serviceblokkene og hotellet.

- Det er en stor flyplass med de utfordringene det medfører. Blant annet har vår oppgave vært å gjøre alt så enkelt som mulig samtidig som vi vil skape en hyggelig atmosfære og redusere gangavstandene mest mulig, sier Stokke til Dagbladet.

Den som har vært i dagens VIP-lounge på Atatürk vil også kjenne igjen den utstrakte bruken av buer og lyst treverk. Flyplassen får et landområde sju ganger større enn Atatürk har i dag, og hovedterminalen vil bli på rundt 1,3 millioner kvadratmeter – nesten fem ganger så stor som Gardermoen.

Mange nyvinninger

I en så stor bygningsmasse er det lett å gå seg vill. Men teknologi kan løse det meste, og hele flyplassen kan sees gjennom interaktive kart på mobilen med 8000 navigeringspunkter der man til enhver tid kan se hvor på flyplassen man befinner seg.

Målet er å gjøre mellomlandingen og flyvningen så enkel som mulig, spesielt for de som reiser mye. Frequent flyers får sin egen inngang.

NOE KJENT: Inngangspartiet blir stort og innbydende, og er som mye annet på denne flyplassen designet av det norske selskapet Nordic Office of Architecture, og minner om Gardermoen. Illustrasjon: IGA
NOE KJENT: Inngangspartiet blir stort og innbydende, og er som mye annet på denne flyplassen designet av det norske selskapet Nordic Office of Architecture, og minner om Gardermoen. Illustrasjon: IGA Vis mer

Det blir verdens største taxfree-områder, masse restauranter og nok butikker til å tilfredsstille de handlelystne.

Prislappen på den nye flyplassen blir nærmere 30 milliarder dollar, eller 224 milliarder norske kroner.

Flyr til flest land

Turkish Airlines er verdens fjerde største flyselskap med mål om 74 millioner passasjerer i 2018, og det flyselskapet som flyr til flest land i hele verden – hele 304 destinasjoner i totalt 122 land.

Og selskapet gjør mye for å få reisende til å velge Turkish Airlines, og Istanbul som hub. Blant annet tilbys det flere stopover-opplevelser med omvisning i byen. Og med den nye flyplassen, lover sjefen enda flere grunner til å legge turen om Istanbul.

- Loungen på den nye flyplassen vil bli den største og fineste VIP-loungen i verden. Teknologi blir viktig. Her blir det en fin museumsavdeling med verk fra Museum of Modern Art i Istanbul. De minste får sitt eget hjørne, og det blir et time-out-hjørne for de som trenger avslapning. Og så elsker vi te, så det blir et eget hjørne for te-elskerne, lover Ilker Ayci.