Illustrasjonsfoto: NTB SCANPIX
Illustrasjonsfoto: NTB SCANPIXVis mer

Snart er det vår! Slik unngår du skader når du trapper opp løpingen

Det beste er å løpe året rundt. Men hva gjør du hvis du ikke har gjort det?

Har du allerede abonnement?   Logg inn

[teaser][/teaser]- Det aller smarteste er å holde løpeføttene i gang hele året rundt. Da blir overgangen mindre risikofylt og du kan øke løpemengden raskere. Har du gått på ski hele vinteren er det annerledes. Da gjelder det å bruke god tid og øke gradvis.

Det sier Eystein Enoksen, professor ved Seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole(NIH). Han har vært friidrettstrener i over 50 år, jobbet på NIH siden 70-tallet og skrevet flere bøker om løping.

Fire uker

- Hvordan bør vi angripe overgangen fra vinter til vår?

- Jeg anbefaler å bruke fire uker der du øker mengden gradvis. Løper du intervall som for eksempel 1000 metere begynner du med to-tre stykk den første uken, for så å legge til en ekstra hver uke. Det samme kan du gjøre med kortintervall. Start med fem-seks ett minutters drag og øk jevnt og trutt uke for uke.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn