STRØM: Strøm kan sendes tilbake til nettet fra elbilen, og det krediteres eieren, som kan gå i null på strømregningen sin. Foto: Knut Moberg
STRØM: Strøm kan sendes tilbake til nettet fra elbilen, og det krediteres eieren, som kan gå i null på strømregningen sin. Foto: Knut MobergVis mer

Snart kan elbilisten få gratis drivstoff

Det er tenkt at strømmen i beste fall kan bli gratis for elbileieren.

Dagbladets motorredaksjon har testkjørt samtlige elbiler på markedet. Nå seinest var det nye Nissan Leaf, generasjon to, vi fikk prøvekjøre. Vi kunne da konstatere at denne produsenten – som mange andre, som har kastet seg på elbil-bølgen i etterkant – har skjønt at målet ikke kan være bare å selge elbiler for elbilens egen skyld. Den må være en del av en videre helhetstenkning, hva angår miljø og klimaframtida.

At elbilen ikke slipper ut eksos i tettbygde strøk er i seg selv en åpenbar fordel for elbilen – i en urban sammenheng.

Krever mye energi

Men alle vet at bilproduksjon krever energi, og at batteriproduksjon krever mye energi. Og per i dag har batteriproduksjonen dessuten en del andre miljømessige ulemper, som behovet for spesielle metaller som litium og kobolt – sistnevnte har vært gjenstand for omfattende kritikk, grunnet de tidvis håpløse forholdene det utvinnes i, for eksempel i Kongo.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn