LUKE: Med en lengde på 3,54 meter er VW Up! er en drøm å lukeparkere. Foto: Volkswagen
LUKE: Med en lengde på 3,54 meter er VW Up! er en drøm å lukeparkere. Foto: VolkswagenVis mer

Snerten VW til under 125 000 kroner

Trendy, urban og god å kjøre.

Up! plasserer seg under Polo i størrelse og naturlig nok i pris. VW Polo begynner på like over 170 000 kroner, mens Up! med 1-liters bensinmotor vil koste fra ca. 125 000 kroner. Dermed ligger den rundt minibilene på markedet som beveger seg fra 120 000-150 000 kroner.

Up! er 3,54 meter kort og vil bli levert med bensin- og dieselmotorer på 60-75 hk, der innstegsmodellen er en tresylindret bensinmotor på én liter med 60 hk. Dette er motoren som vil bli satset på av den norske importøren når de første bilene sendes ut til forhandlerne i mai 2012.

En trendy og forseggjort småbil, skal vi tro informasjonsansvarlig for VW i Norge, Jan-Erik Haugen. Hovedkonkurrentene er Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 og Hyundai i10.

Volkswagen hevder at Up! skal sette ny standard i knøtteklassen. Med det mener de at Up! skal ha bedre innvendig plass, mer utstyr, bedre drivlinje og ikke minst gi mer personbilfølelse enn konkurrentene.

Og med det på plass mener Møller at de skal klare å selge over 400 Up! i Norge før 2013 står på kalenderen. I 2013 håper de på mellom 500-1000 solgte biler.

Mye å velge mellom Vi begynner med utstyret. Take Up! - som innstegsmodellen heter - er sparsommelig utstyrt. Derfor den lave prisen.

Take Up! har femtrinns manuell girkasse, 60 hk bensinmotor, radio/cd, fire dører, fire seter, kollisjonsputer for fører og passasjer samt sikkerhetssystemer som ESP, ASR og ABS.

For å ta sikkerheten i byen et skritt videre leveres Up! også med nødbremsassistanse som standardutstyr. I hastigheter under 30 km/t overvåker bilen trafikken, og hvis systemet forstår at en kollisjon er uunngåelig, vil den bremse automatisk. Såkalt CEB (City Emergency Brakes).

Ett hakk opp på lista finner vi High Up! som vil koste cirka 20 000 kroner mer.

Med denne kan man skryte til naboen om tåkelys foran, manuelt klimaanlegg, 15" alufelger, setevarme foran, skinnratt, fjernbetjent sentrallås, elektriske vinduer foran og bak, samt høydejusterbart førersete. En god norgespakke, kan vi vel si.

På typisk Volkswagen-vis kommer også en Cross-versjon av Up!. Cross-Up! er bedre utstyrt enn High Up!, med diverse designelementer utvendig og innvendig som gjør den enda litt mer spesiell.

Volkswagen har også vist fram en rekke andre konseptvarianter av Up! - som for eksempel en litt hissigere variant kalt GT-Up!.

Sist, men ikke minst lover også Volkswagen en helelektrisk versjon av Up! (e-Up!) mot slutten av 2013.

FIKS: Et enkelt og oversiktlig førermiljø. Foto: Petter Handeland
FIKS: Et enkelt og oversiktlig førermiljø. Foto: Petter Handeland Vis mer

Mest spennende blant ekstrautstyret er uten tvil det nye bærbare infotainmentsystemet VW kaller PID. Dette er en liten PC med 5" skjerm som er linket opp mot navigasjon og telefon. Den har også en funksjon som forteller føreren hvordan han eller hun kan kjøre så økonomisk som mulig.

Parkerer du på et sted du ikke er kjent, kan du ta med deg boksen og bruke den som håndholdt navigasjon. Prisen på denne vil antagelig ligge et sted rundt 4000-5000 kroner.

Fullverdig Volkswagen? Tanken bak Up! er jo det urbane storbylivet, og hva passer vel da bedre enn prøvekjøring i Romas travle gater? Ikke vet jeg, men er Volkswagens nye knert egentlig enn fullverdig personbil?

Ikke uventet er førsteinntrykket godt. Etter noen timer både på landeveien og i sentrum av Roma, kan vi konkludere med at Up! er en god bil. Med ett hjul i hvert hjørne og elektronisk servostyring, føles den liten og nett både i byen og på landeveien, og er typisk Volkswagen veldig lettkjørt.

Den overrasker også med god fjæringskomfort til minibil å være, der den sklir overraskende rolig over byens trikkeskinner og brustein. Setene er dessuten gode å sitte i, selv for undertegnede på 192 cm.

GOD I BYEN: Up! er bare 3,54 meter lang og egner seg meget godt til lukeparkering. Foto: Petter Handeland
GOD I BYEN: Up! er bare 3,54 meter lang og egner seg meget godt til lukeparkering. Foto: Petter Handeland Vis mer

Man får ingen utpreget påkostet følelse i innstegsmodellen, men hardplasten til tross - Volkswagen har luket bort alle skranglelyder.

Motorene byr på tilstrekkelig trekkraft og er gjerrige på drivstoffet. Den tresylindrede bensinmotoren kjennetegnes av sin ujevne gange og lyd, men er et helt greit alternativ i den lille bilen.

Det skal også nevnes at denne motoren leveres med en såkalt automatisert girkasse, et godt alternativ for de som liker å holde venstrebeinet i ro under kjøring.

Plass nok Men så var det dette med plassen da. Ikke bare med tanke på bagasje og passasjerer, men også plass og ergonomi for føreren.

Volkswagen hevder selv at plassen er bedre enn i konkurrentene.

251 LITER: Plassen er godt utnyttet i hele bilen. Bagasjerommet er blant de aller største i klassen. Foto: Petter Handeland
251 LITER: Plassen er godt utnyttet i hele bilen. Bagasjerommet er blant de aller største i klassen. Foto: Petter Handeland Vis mer

Vi kan i hvert fall slå fast at takhøyden er god både foran og bak, og at plassen er veldig godt utnyttet.

Beinplassen i baksetet er for eksempel så god at en voksen med gjennomsnittshøyde får plass bak føreren.

Bagasjerommet på 251 liter er etter det vi kjenner til, størst i klassen.

Med Up! går Volkswagen inn i et forholdsvis lite segment i Norge.

PC: Her er det bærbare infotainmentsystemet PID. Dette er en liten PC med 5' skjerm som er linket opp mot navigasjon og telefon. Foto: Petter Handeland
PC: Her er det bærbare infotainmentsystemet PID. Dette er en liten PC med 5' skjerm som er linket opp mot navigasjon og telefon. Foto: Petter Handeland Vis mer

Spørsmålet er om den lille knerten kan gjøre noe med det, og være med på å ta segmentet til de europeiske høyder.

Up! gir et godt førsteinntrykk og må sies å være en spennende bil for urbane byfolk, derfor gleder vi oss til å teste den under norske forhold når de første bilene kommer til landet til våren.

En ting kan vi hvert fall si; Up! gir mye bil for pengene.

Les også:
Test av vinterdekk 2011/2012
Her er våre favoritter blant småbilene
Kjendis-modeller kler seg nakne for Pirelli-kalenderen
Her er de første glimtene av Miss Tuning-kalenderen
Her kommer det nye fotobokser før vinteren

URBAN: En moderne småbil for byen. Foto: VW
URBAN: En moderne småbil for byen. Foto: VW Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.