Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Sofia fikk alzheimer som 39-åring. - Vet jeg kommer til et punkt hvor det blir tåkete

Sofia fikk påvist demenssykdommen alzheimer da hun var bare 39 år gammel. Nå vil hun gjøre alt for at ikke barna hennes skal bli rammet.

VIL LEVE ROLIG: - Jeg trives veldig
godt med livet
mitt. Jeg har ikke
som mål å bestige
Kebnekaise eller å
begynne å dykke,
jeg vil heller ha ro
og fred, sier Sofia, som fikk påvist alzheimers sykdom allerede før hun fylte 40 år. Foto: Helena Sjögren og privat
VIL LEVE ROLIG: - Jeg trives veldig godt med livet mitt. Jeg har ikke som mål å bestige Kebnekaise eller å begynne å dykke, jeg vil heller ha ro og fred, sier Sofia, som fikk påvist alzheimers sykdom allerede før hun fylte 40 år. Foto: Helena Sjögren og privat Vis mer

Sofia Peterson(41) fra Skåne i Sverige var bare 15 år gammel da faren hennes fikk en alzheimerdiagnose. Sin egen fikk hun som 39-åring.

I 2014 fikk Sofia mistanke om at noe ikke stemte. I 2015 fikk hun alzheimerdiagnosen ved Minnesklinikken i Ängelholm. Hun og mannen Anders fortalte det med en gang til døtrene på 17 og 14.

Nå håper Sofia å kunne redde sine egne barn ved å delta i et amerikansk forskningsprosjekt som tester ut ny medisin.

For de fleste er alzheimer først og fremst noe som er forbundet med alderdom, men Sofias familie har levd med sykdommen tett på gjennom hele livet. Hennes egen farmor, onkel og pappa døde alle med alzheimer.

Det føltes skremmende for familien da faren hennes fikk diagnosen, men Sofias mor tok kontroll over situasjonen. Hun nektet å gjemme bort mannen sin, og snakket heller åpent om sykdommen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss

Du er nå inne på en Dagbladet Pluss-artikkel. Den kan du få tilgang til med et abonnement på Dagbladet Pluss.

1 UKE*

PRØV PLUSS FOR 1 KRONE

1 kr

(0,14 kr per dag)

KJØP 1 UKE*

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

1 UKE* 1 kr uke. 0,14 kr per dag

*Abonnement fornyes automatisk til ordinær pris etter tilbudsperioden (55kr/uke) når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

1 MÅNED

99 kr

(3,3 kr per dag)

KJØP 1 MÅNED

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

1 MÅNED 99 kr måned. 3,3 kr per dag

*Abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (99,-/måned) når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

6 MÅNEDER**

KUN 30 KR/MND- 60% rabatt

180 kr

(1 kr per dag)

KJØP 6 MÅNEDER**

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

6 MÅNEDER** 180 kr 6 måneder. 1 kr per dag

*Abonnement fornyes automatisk til ordinær pris etter tilbudsperioden (449kr/6mnd) når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

• *Abonnementet fornyes automatisk til ordinærpris etter tilbudsperioden (55kr/uke). Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • **Abonnementet fornyes automatisk til ordinærpris etter tilbudsperioden (449kr/6mnd). Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

visa card Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden

Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden

Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?