Flyreiser: Dagbladet har satt søkemotorer for flyreiser opp mot flyselskapenes egne bestillingsportaler. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Flyreiser: Dagbladet har satt søkemotorer for flyreiser opp mot flyselskapenes egne bestillingsportaler. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Flyreiser:

Søkemotorer eller flyselskapenes egne nettsider? Dette gir de billigste flybillettene

Tar betalt for værmelding, epost og unødig forsikring.

(Dagbladet): De lokker med å ha de beste prisene, supertilbud, viktige servicepakker og nyttige forsikringer. I realiteten betaler du for tjenester du ikke trenger, eller som du allerede har - eller som er gratis.

Det handler om flere av de store reisesøkemotorene og deres flybillettsalg.

Vi har sammenliknet prisene og innholdet på flyreiser hvis du bestiller dem via flyselskapenes egne nettsider i forhold til bestillinger gjennom eksterne sider som Supersaver og Travellink.

Forbrukerrådet har tidligere kritisert selskapene som formidler flyreiser og hotellovernattinger fordi de ofte oppgir en lavere pris enn den kunden faktisk skal betale.

Hva er egentlig billigst? Søkemotorer som lokker med de billigste prisene eller flyselskapenes egne nettsider?

Ekstra: Turen til Amsterdam kan koste deg ekstra om du bruker søkemotorer til å bestille flybillettene. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Slik ble testen gjennomført

Vi valgte en weekendreise fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Schiphol i Amsterdam. Utreise fredag morgen og hjemreise søndag kveld. Hvilket tilbud får du, hva betaler du for - og hva kan du klare deg godt uten?

Utreise med SAS fredag kl. 08.20 og retur med Norwegian søndag kl. 21.35 oppgis av søkemotorene som beste alternativ og er derfor eksempel i denne reportasjen.

Supersaver

Her er beste tilbud billett med endringsmulighet for 6791 kroner eller 5080 kroner for ikke-refunderbar billett.
I tillegg en beskjed om at det bare er ett sete igjen til denne prisen - for å friste meg til å handle raskt uten å tenke meg om eller å sjekke andre nettsider.

Og så starter utfordringen.

Gjennom hele bestillingsprosessen dukker nye og «smarte» tilbud opp. Disse tilbudene kommer med forklaringer om at dette er veldig lurt å kjøpe. Tillegg for bagasjen, avbestillingsmulighet, forsinkelseskompensasjon, setevalg, noe som kalles supportpakke (som visstnok 56 prosent av bestillerne velger premiumutgaven av), hjelp ved forsinkelser, bagasjeforsikring, enkeltreiseforsikring, mobil reiseplan, sms-varsel, billettprint via post og mye mer.
Til slutt havner prisen på kroner 7857 kroner. Da den samme testen ble tatt dagen i forveien var sluttsummen 8545 kroner.

Travellink

Utgangspunktet her er en billett som koster kr 5071, men allerede på neste side får jeg beskjed om at prisen er steget med 262,62, uten noen nærmere forklaring på prisøkningen.

Prisen for bagasje er 364,62 kroner med SAS og 189,42 med Norwegian.


Servicepakke med værrapport: Kroner 179 for den mest populære. Fra nettsiden Travellink.no Vis mer

Deretter kommer tilleggene på rekke og rad:

Setevalg, kansellerings- og hjelpeforsikring (hva nå det siste måtte være), servicepakke (uklart innhold), kvittering på epost, elektronisk ombordstigningskort, værrapport, tilpasset mobilnettsted, og muligheter til å endre reservasjonen - men kun i løpet av 24 timer.
I tillegg kommer teksten: «Hvorfor vente? Dette er en av de beste prisene vi har sett i hele dag. Bestill nå!»
Seinere i prosessen dukker dette opp: «Vi kan holde av denne billettprisen i 10 minutter til. Etter det er det mulig at prisene stiger og at billettene ikke lenger er tilgjengelige.»

Å betale med MasterCard debet (rett fra konto) koster 22 øre i tillegg. Bruk av alle andre typer betalingskort koster kr 98,78 kroner ekstra.
I alt kommer sluttsummen på kr 7803.

God reise: Mange av tilleggstjenestene du betaler for er gratis andre steder. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

SAS og Norwegian

Dersom jeg bestiller utreisebilletten fra SAS direkte får jeg Plusbillett med blant annet adgang til endringer, setevalg, gratis bagasje og adgang i loungen for kr 2549.

SAS Go på utreise koster 1819 kroner. Og SAS Go tur/retur kommer på til sammen 5270 - og da kommer ingen overraskelser i tillegg.

Velger jeg Norwegian på returen så koster fullprisbilletten 3628 - også her med alle rettigheter og kostnader inkludert. Altså en maksimal tur-returpris på kroner 6177.

Gratis forsikring

Betaler du minst halvparten av reisen din med kredittkort så har du en god reiseforsikring inkludert.

I tillegg regner jeg med at du allerede har en helårs reiseforsikring som du kan bruke hvis du blir syk, hvis bagasjen blir borte eller hvis noe annet ekstraordinært skulle inntreffe. Da bruker du denne i stedet for å betale for ekstra forsikring.

Dersom bagasjen din blir forsinket på utreise vil du kunne bruke reiseforsikringen eller flyselskapets egne ordninger til å kjøpe nødvendig klær og utstyr for helgen.

Bagasje som fortsatt er forsvunnet etter 21 dager skal refunderes i sin helhet innenfor de erstatningsrammene du har i reiseforsikringen eller billetten du har kjøpt.

Velger du de dyreste billettene hos SAS og Norwegian kan du avbestille billetten, endre, bestille et bestemt sete og ta med deg bagasje uten ekstra kostnad.
Værmelding får du gratis fra yr.no, ombordstigningskort får du gratis på flyplassen. Mobiltilpasset side er også gratis.

Husk at et kjøp gjennom eksterne søkemotorer gjør at du har et kundeforhold til disse firmaene, ikke med flyselskapet. Greit å vite dersom noe går galt på turen.

Dermed er dette fasiten:

°Prisen via Supersaver = kr 7857
°Prisen via Travellink = kr 7803
°Prisen via SAS= kr 5279
°Prisen via SAS/Norwegian= kr 6177

Samme vare selges to ganger

— Først legger disse selskapene seg under markedspris, så legger de til ekstra gebyrer og unødvendige forsikringer som spiller på kundens frykt og usikkerhet.

— Når kunden er klare til å betale ender prislappen ofte med å bli dyrere enn markedsprisen du finner hos flyselskapet, advarer administrerende direktør Per Arne Villadsen i reisebyrået Berg-Hansen.

— Om noen gir inntrykk av at de er rimeligere enn flyselskapene selv, er det for å tjene penger på andre måter. Og som eksempler her er forsikringer mot at flyselskapet går konkurs eller at bagasje blir borte. Noen selger også ekstra bagasje, til tross for at dette allerede er inkludert i prisen. En annen måte å lure kunden på er å selge avbestillingsforsikring på fleksible billetter som i utgangspunktet kan både endres og avbestilles, sier Per Arne Villadsen.

Les mer: Slik lurer du internett til å gi deg billige flybilletter